דוד לא מחמם בנס ציונה

הפעולה של הדלקת הדוד החשמלי לחימום המים במקלחת היא פעולה פשוטה מאוד המתבצעת באמצעות מתג חשמלי. האם חשבתם פעם מה עומד מאחורי המתג הזה? איך הוא מתחבר למערכת הדוד? רוב האנשים לא מכירים את מערכת הדוד לפרטיה ולא מכירים את רכיביה ואיך היא עובדת.

לכן רוב האנשים בעת תקלה לא יודעים לומר למה הם חווים מצב של דוד לא מחמם בנס ציונה. במאמר הבא נסביר זאת.

 

איך דוד חשמל ודוד שמש עובדים בבית פרטי?

איך עובד דוד חשמל ואיך עובד דוד שמש בבתים פרטיים? האם מדובר בשתי מערכות שונות?

בבתים פרטיים מערכות הדוד הינן מערכות פשוטות יחסית. החלק המרכזי של הדוד הוא מיכל המים. המיכל מחובר מצד אחד לצינורות וקולט שתפקידו לקלוט קרני שמש. מהקולט תגיע אנרגיית אור שתהפוך לאנרגיית חום ותחמם את המים.

במיכל עצמו יש אזור שבו יש שני רכיבים חשמליים שתפקידם להשתמש באנרגיה החשמלית ולחמם את המים שבתוך הדוד. שני הרכיבים הם גוף החימום והתרמוסטט. בעת הדלקת מתג החשמל, גוף החימום מתחיל לחמם את המים. תפקידו יפסק כאשר התרמוסטט יעצור את עבודתו בטמפרטורת חימום שהוגדרה מראש.

הקולט הוא הרכיב אשר קשור לדוד השמש. גוף החימום והתרמוסטט הם הרכיבים שקשורים לדוד החשמל. בישראל השימוש בדוד השמש הוא בקיץ והשימוש בדוד החשמל הוא בחורף.

איך דוד חשמל ודוד שמש עובדים בבתים משותפים?

בבתים משותפים הסיפור קצת שונה, כאן מדובר על מערכת שעובדת בעיקרון דומה, אך בצורה קצת אחרת.

למעשה, בתים משותפים בגרסה המודרנית של היום, הינם בניינים רבי קומות ורבי דיירים. בבניינים אלו לא ניתן להתקין על הגג מכל דוד עבור כל דייר, פשוט כי הגג קטן מידי מלהכיל כמות כזו.

על מנת שגם דיירי בניינים מודרניים יוכלו להנות מהיתרונות של דוד השמש המחובר גם לדוד החשמל, מחברים את הבניינים האלו למערכת דודים משותפת.

במערכת המשותפת מוצבים על גג הבניין הרבה מאוד קולטים שתפקידם לאגור כמות קרני שמש גדולה מאוד שתצליח לחמם כמות גדולה של מים. בתוך כל קולט כזה יש צינורות שמתחברים למערכת צינורות גדולה, מסועפת ומשותפת לכלל דיריי הבניין.

מערכת הצינורות המשותפת מחוברת למכלי דודים קטנים הנמצאים במסתור הכביסה של כל דירה. בתוך הדודים קיים רכיב הנקרא מחליף חום. זוהי ספירלה שיש בה מים חמים שהגיעו מהצינורות המשותפים ותפקידה לחמם את המים שבתוך המכל בימי השמש.

בימי החורף, המים בספירלה קרים ולכן חימום המים מתרחש באמצעות הדלקת מתג החשמל והפעלתו של גוף החימום. תהליך חימום המים באמצעות החשמל, הוא תהליך פרטי לכל דירה והוא לא פועל באופן משותף.

 

מה הבעיה שקיימת במערכות משותפות?

על פניו, הרעיון של מערכת משותפת הוא רעיון נפלא, שכן כל דיירי הבניין מקבלים מים חמים, אך כדאי לדעת שלמבנה המערכת יש גם חיסרון היוצר מצבים של דוד לא מחמם.

למעשה, בימי החורף, המים בספירלה קרים ואתם מחממים את המים באמצעות גוף החימום. לאחר החימום, המים הקרים שבספירלה פשוט מקררים את המים החמים שחיממתם ואתם תחושו כי המים נגמרים לכם מהר או שתחשבו כי זוהי תקלה של דוד חשמל לא מחמם.

 

האם יש פתרון לבעיה הזו?

חברות רבות העוסקות בתחום ניסו למצוא פתרונות. הפתרונות המוצעים היו בדרך כלל מערכות חלופיות לחימום המים שפשוט הפכו את עניין החימום ליקר מאוד.

אנו בחברת לפיד הרמנו את הכפפה והצלחנו למצוא פתרון פשוט, אך מהפכני שמתחבר למערכת ומאפשר שמירה על המים החמים שבתוך המכל. לפתרון שאנו מציעים קוראים פקחום.

מערכת הפקחום היא למעשה מערכת חכמה שיודעת לזהות מתי המים במכל חמים ולייצר שסתום המונע מהמים הקרים לקרר את המים החמים שבמכל. בצורה כזו אין סיכוי שתחוו מצב של דוד לא מחמם בנס ציונה, אלא אם מדובר בתקלה.

 

אילו תקלות פוקדות דודי שמש וחשמל?

יש מגוון רחב של תקלות אשר עשויות לגרום למצבים של דוד שאינו מחמם בנס ציונה. אנו נציג כאן מספר תקלות שכיחות.

 

תקלות אבנית

האבנית היא הבעיה הכי גדולה של דודים. המים שמתחממים יוצרים אבן קשה אשר הורסת את רכיבי הדוד. דוד לא מחמם ברחובות עשוי להתרחש כאשר יש אבנית על גוף החימום והוא נשרף כתוצאה מכך. וזה גם יכול להתרחש כאשר האבנית גורמת לסדקים בצינורות הדוד.

ניקוי אבנית אחת לשנה היא חלק מהתחזוקה השוטפת של הדוד והיא הכרחית מאוד וחשובה על מנת לשמור על רכיבי הדוד תקינים.

 

נזילות

נזילות עשויות להתרחש בכל האזורים בדוד שבהם יש צינורות. לעיתים זה קורה כי הצינורות פשוט לא מחוברים היטב ואז מספיק שאיש דודים יגיע ויחזק את החיבור ולפעמים זה מתרחש כתוצאה מסדקים וחריצים ואז יש להחליף את החלק הזה של הצינור.

נזילות בדודים גורמות למצב של דוד לא מחמם בנס ציונה מהסיבה שמעבר המים נעצר היכן שמתקיימת הנזילה.

 

אבק על הקולטים

אבק על הקולטים זוהי תקלה הגורמת לחוסר קליטה של קרני השמש. אם יש שמש בחוץ ומאוד חם, אמורים להיות לכם מים חמים. דוד שמש לא מחמם ביום שמשי עשוי להתרחש כתוצאה מקולט מלוכלך.

למעשה, כאשר הקולט מלוכלך הוא לא קולט את קרני השמש במלואם וכך אין לו מספיק אנרגיית אור שיכולה להיהפך לאנרגיית חום.

על מנת לפתור את הבעיה הזו, יש לבצע תחזוקת ניקיון קבועה של הקולטים. את הניקיון הזה ניתן לבצע בעזרת מטלית לחה עם חומץ ותוכלו לעשות זאת בעצמכם אם מדובר בדוד בבית פרטי. במידה ומדובר במערכת דודים משותפת, יש להיעזר באיש דודים.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן