דוד לא מחמם ביהוד

מכירים את זה שאתם גרים בבניין משותף, אתם נכנסים למקלחת אחרי יום עבודה ואין לכם מים חמים, למרות שהייתה שמש כל היום או שהדלקתם את הדוד החשמלי? דוד לא מחמם ביהוד הוא מצב שמתרחש להרבה אנשים שגרים בבניינים כיום ויש לכך מספר סיבות שעליהן נדבר במאמר הבא ונסביר מהן התקלות הנפוצות לכך.

 

בעיה מבנית של מערכת הדודים המשותפת

אז למעשה, הבעיה הכי נפוצה שגורמת למצב של דוד לא מחמם ביהוד היא בעצם תקלה מבנית במערכת המשותפת של הדודים בבניינים משותפים.

בבניינים משותפים יש קולטים משותפים וגם מערכת צינורות משותפים וכל אלו פועלים יחד על מנת לחמם עבורכם מים מאנרגיית השמש שהינה חינמית.

הבעיה של דוד לא מחמם ביהוד מתחילה כאשר המים מגיעים מהצינורות אל המכלים. אם מדובר ביום שמשי מאוד, המים יגיעו אל המכלים של השכנים שפתחו את הברז למקלחת ראשונים. שכנים שהגיעו אליהם מים חמים ולא השתמשו בהם בזמן, למעשה הפסידו אותם ויחושו כי הדוד לא מחמם ביהוד.

אם מדובר ביום חורף, במערכת המשותפת יהיו מים קרים שיזלגו אל המים החמים שבמכל אשר חיממתם בעזרת הדוד החשמלי. במצב כזה אתם תתחילו עם מים חמים ותוך כחמש דקות, תתחילו להרגיש שהם מתקררים.

 

האם יש פתרון לבעיה המבנית?

כיום יש פתרון, אך בעבר זה לא היה ממש ככה. בעבר, חברות רבות ניסו להבין את התקלה ולמצוא לה פתרונות. רוב הפתרונות עסקו במעבר לחימום מים על ידי מערכות שעולות כסף רב. אנו בחברת לפיד ביצענו מחקר על התקלה והמצאנו את פטנט פקחום.

פקחום היא למעשה מערכת קטנה, פשוטה ומאוד חכמה אשר מותקנת בסמוך למערכת המשותפת. במערכת זו יש חיישנים שתפקידם לחוש מתי יש לכם מים חמים במכל הדוד.

ברגע שהמערכת מזהה את המים החמים שבמכל הדוד, היא מייצרת באופן אוטומטי שסתום חשמלי אשר מונע את מעבר המים.

בצורה כזו, מים חמים לא בורחים לכם מהמכל וגם מים קרים לא זולגים אליו. עד היום הפקחום הוא הפתרון היחיד היעיל כנגד בעיה זו.

 

דוד לא מחמם ביהוד – תקלות אמיתיות

לפעמים דוד שמש לא מחמם כשיש תקלה אמיתית. נשאלת השאלה, מה יגרום לשמש לא לחמם את המים? אז הנה לכם מספר תקלות.

על הקולטים יש אבק או שהם לא תקינים

הקולטים הם הרכיב שקולט את קרני השמש. ללא הקולטים, תהליך חימום המים על ידי השמש לא התבצע כראוי.

במצבים שבהם יש אבק על הקולטים או שחלילה, הקולט שבור, קרני השמש לא יכנסו ואתם תחוו מצב של דוד שמש לא מחמם.

כשהדוד לא מחמם ביהוד כי הקולטים מלוכלכים, אתם יכולים לעלות לגג עם מטלית ולנקות אותם. כשמדובר בקולטים שבורים, פה כבר צריך איש דודים שיגיע לבצע את ההחלפה.

 

נזילות מתוך הקולט

לא כולם יודעים, אך בתוך הקולט יש צינורות שאת המים שבהם מחממות קרני השמש והם מובלים לכיוון מערכת הצינורות של הדוד.

נזילה מצינורות אלו גורמת לעצירה של תהליך מעבר המים החמים. במצב כזה המערכת מפסיקה לבצע את עבודתה כראוי ואתם תרגישו כי הדוד לא מחמם ביהוד.

נזילות יש לתקן באמצעות איש דודים מוסמך שיזהה את הנזילה. נזילות יכולות להתרחש גם במערכת הצינורות המשותפים בבניינים, כאן מדובר כבר בתקלה מאוד מסועפת המצריכה איתור של הנזילה.

תיקון נזילות במערכת הדוד, בין אם מדובר במערכת של בניין משותף ובין אם מדובר בבית פרטי, תמיד תתחיל באיתור הנזילה ולאחר מכן, חיתוך האזור התקול והחלפה בצינור חדש וחיבור איכותי שלו.

לפעמים הנזילה תתרחש על גבי הצינור עצמו ואז זה באמת מצריך החלפה ולפעמים מדובר פשוט על הברגה לא חזקה ואז התיקון הוא ממש פשוט.

 

מצבים שבהם יש תקלות בדוד החשמל

אל תחשבו שדוד החשמל חף מתקלות. בדודי חשמל יש רכיבים שעשויים להיות תקולים ולגרום למצבים של דוד חשמל שאינו מחמם. הנה מספר תקלות נפוצות:

 

אבנית על גוף החימום

גוף החימום הוא למעשה הרכיב שמחמם את המים כאשר מחממים את הדוד באמצעות חשמל. גוף החימום עולה לטמפרטורה מסוימת ואז התרמוסטט נכנס מיד לפעולה ומווסת את פעולת החום כדי שלא תקבלו כוויות בעת המקלחת.

פעולת החימום של התרמוסטט גורמת למים לעלות כאדים ומהם יורדים כל המינרלים בניהם האבנית אשר צונחת על גוף החימום וגורמת לו לעבוד קשה יותר. עם הזמן, העבודה הקשה לחימום המים גורמת לו להישרף. כשגוף החימום נשרף לא יהיו לכם מים חמים.

 

בעיות חשמל בדוד

בעיות חשמל בדוד עשויות להתרחש כאשר החלקים החשמליים מתחברים באיזו שהיא צורה עם החלקים של המים. כשדבר כזה מתרחש נוצר קצר. כאן איש דודים לא יעזור. יש להיעזר בחשמלאי דודים מוסמך.

בכל מקרה, אין לנסות לבצע תיקון חשמלי באופן עצמאי. מדובר על פעולה מאוד מסוכנת אשר עלולה לגרום להתחשמלות. יש להתקשר לחשמלאי המוסמך כמה שיותר מהר.

 

פלאנג' שבור

הפלאנג' הוא הרכיב ששומר על גוף החימום והתרמוסטט. כשהפלאנג' שבור, אבנית עלולה להיכנס לכל הרכיבים ולגרום להם להרס ולמצבים של דוד לא מחמם ביהוד. תמיד כדאי בעת תקלה לבצע בדיקה גם של האזור הזה.

לסיכום, דודי שמש וחשמל הם המצאה מצוינת המשמשת את רוב הישראלים. עם זאת, חשוב לדעת כי דודים זקוקים לתחזוקה נכונה השומרת על הרכיבים ומאפשרת להם לעבוד לאורך זמן.

ההמלצה הכי טובה היא ביצוע טיפולי תחזוקה אחת לשנה. מי שמבצע טיפול כזה אחת לשנה, יכול להחזיק עם אותו הדוד לפחות כעשר שנים. לאחר עשר שנים יש לבצע בדיקה יסודית ולהחליף מכל וקולטים.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן