מדריך להתקנת מכשיר הפקחום

מכשיר הפקחום כבר מוכר וידוע לאנשים רבים בישראל והוא צובר תאוצה אצל דיירים רבים בבנייני דירות. בפני הלקוחות הרוכשים את הפקחום עומדות שתי אפשרויות רכישה. האחת מאפשרת רכישה והתקנה והשנייה רק רכישה והתקנה עצמאית. אז לכל מי שמעוניין לבצע התקנה באופן עצמאי, הכנו במיוחד עבורכם מדריך התקנת פקחום שיאפשר לכם לבצע התקנה מהירה, נכונה ובטוחה.

 

איך בנוי הדוד ואיך בנוי הפקחום

לפני ההתקנה, נבין איך בנוי הדוד ואיך בנוי הפקחום:

חלקי הדוד

בבנייני דירות, מיכל הדוד נמצא במרפסת השירות, במסתור הכביסה או במסדרון של חדר המדרגות. אל מיכל הדוד, בחלקו העליון מחובר צינור המים החמים שתפקידו להביא מים חמים מהבניין אל מיכל הדוד. אל המיכל מחובר גם צינור תחתון. תפקידו של צינור זה, להחזיר את המים חזרה אל הבניין (וכאן אפשר לקרוא עוד מה עושים אם אין מים חמים בבניין המשותף).

 

4 חלקי הפקחום

הפקחום בנוי מארבעה חלקים חשובים:

  1. המוח – שהוא למעשה הווסת שמחליט מתי יש לייצר שסתום למערכת המשותפת ומתי להסיר אותו.
  2. הברז החשמלי – שנמצא בין הפקחום למיכל הדוד ופותח וסוגר את השסתום החשמלי בפועל, כאשר הוא מקבל פקודה מהפקחום.
  3. סנסור מספר 1 – סנסור אדום שנמצא בתוך הדוד
  4. סנסור מספר 2 – שמוצמד לצנרת המשותפת

 

מדריך התקנת פקחום בעזרת כלי עבודה וערכה מוכנה

לפני שמתחילים את התקנת הפקחום, יש להכין מספר כלי עבודה חשובים:

  • 2 מפתחות צינורות או 2 מפתחות שוודיים
  • מזמרה או סכין חדה
  • מברג פיליפס
  • מברג שטוח
  • פלאייר
  • ערכת פקחום המכילה: ברז חשמלי, זוג מכברי פקס לחיבור של צינור המים אל הברז החשמלי, מכשיר הפקחום, שני חיישנים טרמיים, זוג סוללות אצבע AA, מספר אזיקונים, תפס פלסטיק, מדבקה דו צדדית, הוראות הפעלה והתקנת המערכת.

 

חיבור הברז החשמלי אל צינורות המכל

כמו שהסברנו קודם, ממכל הדוד יוצאים שני צינורות שמחברים את הדוד לצנרת המשותפת. אם תסתכלו על הקצה של הצינורות, אתם תראו שיש שם שתי ידיות של ברזים.

נגן וידאו אודות הפתרון של פקחום לדוד שמש שלא מחמם
לפני שתתחילו בפעולת ההתקנה, יש לסגור את ידיות הברזים למצב של 90 מעלות. בצורה זו אתם מנתקים את מכל הדוד מהמערכת המשותפת באופן זמני.

כעת, ניתן להתחיל את פעולת ההתקנה. יש לגשת לצינור שמגיע ממכל הדוד אל המערכת המשותפת ובעדינות חותכים אותו באמצע. לא להיבהל אם ייזלו לכם טיפה מים, זה חלק מהתהליך. כעת, יש לקחת את הברז החשמלי המחובר למחברי הפקס.

יש לפרק את המחבר, לשים אותו על הצד של הצינור המשוחרר ולחבר אל החלק השני של המחבר שנמצא על גבי הברז החשמלי. יש לבצע את התהליך הזה גם על הצד השני של הצינור.

בסוף החלק הזה של התהליך, אתם תראו כי יש לכם צינור חתוך שבאמצע שלו יש ברז חדש שזה הרגע התקנתם. כעת יש לחזק את המחברים בעזרת המפתחות השוודים שהכנתם מראש. חזקו את המחברים היטב, עד שהם לא יכולים להסתובב לצד השני והברז יושב על הצינורות באופן יציב.

לאחר שביצעתם את החיזוק, יש לבדוק שאין נזילות. פיתחו את הברזים של המערכת המשותפת שסגרתם קודם ובדקו שלא נוזלים מים. אם קיימת נזילה, יש לבצע חיזוק נוסף. רק כאשר הכל תקין ויבש אפשר לעבור לשלב הבא בתהליך ההתקנה.

 

חיבור חיישני הטמפרטורה אל התרמוסטט ואל המערכת המשותפת

חיבור הרגש הכחול

את התקנת הרגשים מתחילים מהחיישן הכחול שאותו אתם יכולים לחבר בעצמכם. כעת יש לגשת אל הצנרת המשותפת של הבניין שזהו למעשה צינור הנמצא בצמוד למכל הדוד. ניגשים לצינור של המים החמים.

תוכלו לזהות אותו כצינור המתחבר לצינור העליון שעל המכל. לאחר שזיהיתם את הצינור, יש להצמיד את חלק המתכת של החיישן לחלק המתכתי של הצינור ולהצמיד בעזרת אזיקונים. את זנב האזיקון ניתן לחתוך באמצעות הפלאייר.

 

חיבור הרגש האדום

הרגש האדום הוא למעשה החיישן שמתקינים בתוך מכל הדוד. את ההתקנה הזו ניתן לבצע אך ורק על ידי חשמלאי מוסמך או חשמלאי דודים. מדובר על פעולה מסוכנת המחייבת אדם העוסק בתחום.

החשמלאי המוסמך ידע לנתק את הפקק בארון החשמל ומתג הדוד וידע להסיר את התרמוסטט וחוטי הארכה מבלי לפגוע בהם ומבלי לפגוע בעצמו. לאחר שביצע את כל הניתוקים הנחוצים, כעת יחבר את הרגש האדום אל האזור בו יושב התרמוסטט ולאחר מכן יחזיר אותו למקום ויחבר בחזרה את כל החוטים והמתגים.

 

התקנת הפקחום והצמדתו אל המכל

כעת, לאחר שחיברנו את הברז ואת החיישנים, נותר לנו לחבר מכשיר הפקחום. בסיום ההתקנות של הברז והחיישנים נשארו בחוץ שלושה חוטים.

לכל חוט כזה יש צבע והוא כמובן מותאם לצבעי הכניסות במכשיר הפקחום. לפני תבצעו את החיבור למכשיר, בדקו שיש לכם:

  • חיישן ברז שחור
  • חיישן דוד אדום
  • חיישן מערכת כחול

 

כעת חברו את החוטים אל המקומות הנכונים במכשיר הפקחום, הכניסו את סוללות האצבע ובדקו שהמערכת עושה ריסטארט ומראה לכם בסיומו את הטמפרטורה של המים ומצב הסוללות.

אם הכל תקין, יש להצמיד את התופסן אל מכל הדוד בעזרת המדבקה הדו צדדית ואז לתלות את הפקחום על התופסן. את כל החוטים הארוכים תוכלו לאגד בצורה יפה עם האזיקונים שנותרו לכם וזהו! סיימתם את ההתקנה בהצלחה!

לסיכום, התקנת פקחום באופן עצמאי היא פשוטה. בתוך הערכה מחכה לכם מדריך התקנת פקחום. תוכלו להיעזר בו, במדריך הזה או בסרטון הבא:

נגן וידאו אודות הפתרון של פקחום לדוד שמש שלא מחמם

 

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן