דוד לא מחמם במצליח

רובנו לא נדע הרבה על תקלות של דודים, עד הרגע שבו ניתקל במצב של דוד לא מחמם במצליח או בכל עיר אחרת. זה קורה בעיקר כשנכנסים למקלחת לאחר חימום המים במשך שעה או יותר ולמרות זאת, נתקלים במצב שאין מים חמים. בפעם הראשונה, רוב האנשים לא יחשבו כי מדובר בתקלה, בפעם השנייה, רובנו נזמין בעל מקצוע לבדוק את העניין. במאמר הבא נסביר אילו תקלות קיימות ואיך מטפלים בהן.

 

דוד לא מחמם במצליח – תקלות בדודי שמש

דוד השמש פועל באמצעות קולטים שתפקידם לאגור את אנרגיית החום מהשמש, להפוך אותה לאנרגיית חום שתפקידה לחמם את המים שבתוך צינורות הקולט ולהעביר אותם במערכת עד לחימום המים שבמכל. מצבים של דוד שמש לא מחמם, עשויים להתרחש כתוצאה ממספר מצבים:

 

בעיות בקולט

קולט שמש שמחובר לדוד, נמצא בבתים פרטיים על הגג ומכוון לאזור שבו יש הכי הרבה שמש. על פי האזור שבו הוא מותקן, ניתן לדעת כמה אחוזי שמש הוא אמור לקלוט. אחוזים אלו עשויים לרדת במידה ויש משהו שמפריע לקולט, כמו אבק שנמצא על החלק החיצוני שלו או שבר.

אם מדובר באבק, הרי שתחזוקה פשוטה של ניקיון היא הפתרון לבעיה. אם מדובר בבית פרטי, תוכלו לעלות לגג ולנקות בעצמכם. אם מדובר בבניין שלכל אחד קולט פרטי או רשת קולטים במערכת משותפת, מומלץ להזמין איש מקצוע.

יש מקומות שבהם יש מערכת שטיפה אוטומטית, אך היא לא תמיד מסירה את כל האבק שיש על הקולט, וכדאי בכל מקרה לבצע בדיקה אחת לשנה.

בעיה נוספת שעשויה להתרחש היא קולט שבור. כשהקולט שבור, קרני השמש לא יכולות להיכנס באזור השבר והתפוקה יורדת. זהו מצב שמצריך החלפה של הקולט על ידי איש מקצוע. אם קורה שיש לכם דוד לא מחמם במצליח, בדקו את הקולטים.

 

תקלות בצינורות

מערכת הצינורות של דודי שמש מתחילה בתוך הקולטים. מדובר על צינורות קטנים שמתחממים מקרני השמש. צינורות אלו מחוברים לצינורות גדולים יותר שמחממים את המים בתוך המכל. זו למעשה מערכת חימום סגורה.

אם יש נזילה באחד הצינורות ולא משנה היכן במערכת, כל תהליך חימום המים נגדע. אם אתם חשים במצב של דוד לא מחמם במצליח, יכול מאוד להיות שקיימת נזילה היכן שהוא במערכת הצינורות. בכל מקרה זהו מצב המחייב בדיקה של איש דודים שיאתר את הנזילה ויתקן אותה.

 

דוד לא מחמם במצליח – תקלות בדודי חשמל

כל דוד שמש כיום מחובר גם לדוד החשמלי לכל ימי החורף והגשם שבהם אין שמש חזקה והמים לא יכולים להתחמם כמו שצריך. במערכת הדוד החשמלי, אנו מפעילים את המתג של הדוד והוא מפעיל את גוף החימום שמחמם את המים שבמיכל.

מצבים של דוד חשמל שלא מחמם עשויים להתרחש כאשר קיימת בעיה באחד מהרכיבים שקשורים לחימום המים. הנה כמה תקלות נפוצות בדודי חשמל.

 

גוף חימום שנשרף

אחד הרכיבים הכי חשובים בדוד חשמל הוא כמובן גוף החימום שתפקידו לחמם את המים. הבעיה העיקרית מתרחשת כאשר מצטברת אבנית בתוך גוף החימום. האבנית מצטברת, מתקשה ומקשה מאוד על גוף החימום לבצע את עבודתו, עד שהוא לבסוף נשרף.

כשגוף החימום נשרף, אין מה שיחמם את המים ואתם תחוו מצב של דוד לא מחמם במצליח. על מנת לתקן זאת, תזדקקו לאיש דודים מוסמך ואף עבודה של חשמלאי דודים.

בכל מקרה, אין לבצע את הבדיקה וההחלפה של גוף החימום באופן עצמאי, מהסיבה שזה מאוד מסוכן. מדובר על סביבה שבה יש גם מים וגם חשמל וניתן להתחשמל מאוד בקלות. לכן חשוב לתת למומחים בתחום לבצע זאת.

 

פלאנג' שבור

הפלאנג' הוא מעין משולש שעשוי פלסטיק והוא מאגד בתוכו את גוף החימום והתרמוסטט ותפקידו להגן עליהם. כשהפלאנג' שבור, רכיבים אלו חשופים לקליטת אבנית גדולה יותר ובסבירות גדולה ישרפו ויפסיקו לעבוד.

כשהפלאנג' שבור, יש להחליף גם אותו וגם את שני הרכיבים. על מנת לבצע זאת, יש לפרק אותם מהמכל ולהתקין חדשים. מדובר על עבודה של מומחים בתחום בלבד ובשום פנים ואופן, אין לבצע אותה לבד.

 

תקלות המתרחשות בבניינים משותפים

עוד בעיה שאינה מדוברת, אך היא קיימת וחברות העוסקות בדודים ומערכות סולאריות מכירות אותה היטב, היא הבעיה המבנית של מערכת דודים משותפת בבניינים.

בבניינים משותפים יש יותר ממאה דיירים כיום ולא ניתן להציב על גג הבניין דוד לכל דייר. הדרך להתמודד עם הבעיה הזו, היא מערכת דודים משותפת שלה קולטים משותפים ומערכת צינורות משותפים. שני אלו מחוברים אל המכלים הקטנים שבדירות.

הבעיה היא שבין המערכת המשותפת למכלים אין שסתום והמים תמיד נמצאים בתנועה לכיוון המכל, גם אם הם קרים ולא חמים. כתוצאה מכך, בימי החורף, כאשר הדוד שלכם חם כי חיממתם אותו באמצעות הדוד החשמלי, מים קרים זולגים אליו ומקררים את המים.

זו אחת הסיבות שבגללה בבניינים משותפים הדיירים אומרים שהמים נגמרים מהר, כאשר הם בטוחים שזה נובע ממכל דוד קטן, אך פעמים רבות זו בעצם הסיבה.

לבעיה זו יש פתרון מהפכני שהומצא על ידי החברה שלנו והוא יחיד מסוגו כיום. מדובר במערכת חכמה שנקראת פקחום.

המערכת הזו מתחברת אל המערכת המשותפת ואל המיכל ובעזרת חיישנים היא מזהה מתי המים בתוך המכל חמים.

בעת הזיהוי, היא מפעילה שסתום חשמלי שלא מאפשר את הזליגה של המים הקרים אל המכל החם. כך למעשה, ניתן לשמור על המים החמים ולהתקלח בכל המים החמים שחיממתם, מבלי שיהיו מים שיקררו אותם.

זהו פתרון יחיד מסוגו בארץ והוא הפתרון הטוב ביותר כיום למצב זה.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן