דוד לא מחמם בלוד

תתארו לכם שסיימתם את היום שלכם בחמש בערב בעבודה. בחוץ הכל חשוך וקריר כי זו עונת החורף וכל מה שאתם חושבים עליו זו המקלחת החמה שתעשו כשתגיעו. אתם יודעים שהדליקו במיוחד עבורכם את הדוד ולכן אמורים להיות לכם מים חמים כשתגיעו. למרבה הפלא, נכנסתם למקלחת ואין לכם מים חמים. דוד לא מחמם בלוד זו תופעה שעשויה להתרחש. למה זה קורה? על כך נדבר כעת.

 

דוד לא מחמם בלוד כשגרים בבניין משותף

המצב של דוד לא מחמם בלוד הוא מצב שמתרחש פעמים רבות בבניינים משותפים. בבניינים של היום, כשיש כל כך הרבה דיירים, הגג של הבניין קטן מלהכיל דוד פרטי לכל דירה. לכן, כדי לאפשר לדיירים להנות מחימום מים טבעי, יצרו את המערכת המשותפת.

המערכת המשותפת הינה מערכת סולארית שבה יש המון קולטים על גג הבניין שמשותפים לכל הדיירים והם מחוברים למערכת צינורות משותפת שהמים שלה מגיעים לכל הדודים הקטנים של כל הדיירים. מדובר במערכת חכמה ואיכותית עם בעיה אחת קטנה.

הבעיה העיקרית מתחילה בעיקר בימי החורף. בימים אלו חימום המים מתבצע על ידי מערכת החשמל ולא על ידי השמש. המים שבתוך הצינורות המשותפים קרים והם בכל זאת מגיעים אל הדודים הקטנים והחמים של הדיירים ומקררים אותם.

אם דיירי הבניין חווים מצבים של דוד לא מחמם בלוד בימי החורף, יכול מאוד להיות שהבעיה טמונה בבעיה המבנית הזו. האם יש לה פתרון? למרבה המזל יש פתרון והוא יחיד מסוגו בארץ.

 

לפתור את הבעיה המבנית בעזרת פתרון פשוט

אחת הדרכים הכי חכמות לפתרון הבעיה המבנית של הבניינים המשותפים היא באמצעות מערכת פשוטה וחכמה שנקראת פקחום.

מדובר במערכת המתחברת אל המערכת המשותפת ואל הדוד הפרטי של הדיירים. למערכת חיישנים שיודעים לזהות מתי המים בדוד הקטן חמים. כשזה קורה, המערכת מייצרת שסתום חשמלי שמונע את זליגת המים הקרים. מדובר בפתרון מהפכני.

למה פקחום נחשב לפתרון מהפכני? מהסיבה שאין כמותו בארץ ובעולם ועד היום כשרצו לפתור את הבעיה המבנית, היו מציעים לדיירים מערכות אחרות במגביל למערכת החשמל. בצורה כזו, היה יוצא שהדיירים משלמים על התקנה של מערכת חדשה ולא משתמשים במערכת הקיימת שהינה מערכת מאוד אמינה.

ההתקנה של פקחום היא התקנה פשוטה. ניתן להתקין את המערכת באופן עצמאי או לחילופין, לבצע התקנה בעלות יחסית נמוכה על ידי איש מקצוע. בכל שלב אין צורך להחליף את המערכת במערכות אחרות. כמו כן, השימוש בפקחום עוזר להפחית את תצרוכת החשמל על חימום הדוד מהסיבה שמשתמשים במלוא המים החמים שנאגרו במיכל.

 

תקלות נפוצות בדודי שמש

מעבר לתקלה המבנית שקיימת במערכות משותפות, דודי השמש, גם אם הם בתצורתם המשותפת, לא חפים מתקלות. הנה מספר תקלות שכדאי להכיר:

 

בעיות בקולטים

הקולטים הם הרכיב שקולט את קרני השמש שמהם תיווצר האנרגיה לחימום המים. אם יש בעיה כלשהיא בקולטים, פעולת חימום המים לא תתחיל או לא תתבצע כראוי.

התקלה הפשוטה ביותר הקשורה בקולטים וגורמת למצב של דוד שמש לא מחמם בלוד, היא כאשר הקולטים מאובקים. אבק על הקולטים לא מאפשר כניסה מלאה של קרני השמש וחימום יעיל של המים. כדי לחמם את המים, הקולטים חייבים לקלוט את מלוא האנרגיה שהם צריכים.

כדי לטפל בתקלה הזו, יש להזמין איש דודים לניקוי הקולטים או לחילופין, יש לרכוש מערכת ניקוי אוטומטית.

עוד בעיה שקיימת בקולטים היא כאשר הקולט שבור. שברים בתוך הקולט דינם בדיוק כמו קולט לא נקי, רק שבמצב הזה יהיה עליכם להזמין איש דודים כדי לבצע החלפה.

 

בעיות אבנית בדודים

אבנית היא אחת הבעיות הכי קשות בדודי שמש ודודי חשמל. המים החמים מעלים אדים הכוללים מגוון מינרלים ששוקעים על רכיבי הדוד והופכים לאבן קשה. אותה האבן שמצטברת נקראת אבנית והיא גורמת למערכות רבות להפסיק לעבוד כראוי.

כך לדוגמא, הצטברות של אבנית בתוך צינורות הדוד, עשויה לגרום לנזילות. אם יש נזילה בדוד, פעולת מעבר המים לא תתבצע כראוי ואתם תחוו מצבים של דוד לא מחמם בלוד.

אבנית עשויה להצטבר גם על רכיבי חשמל כמו גוף החימום. בדודי חשמל, גוף החימום הוא זה שמחמם את המים והוא נמצא בסמוך למיכל.

כאשר אבנית נכנסת לתוך גוף החימום, היא גורמת לו לעבוד הרבה יותר קשה, עד הרגע שהוא פשוט נשרף. אם נשרף לכם גוף החימום, סביר שתחושו במצב של דוד חשמל לא מחמם. דבר דומה עשוי להתרחש כאשר התרמוסטט מתמלא באבנית ומפסיק את עבודתו.

 

איך מתמודדים עם התקלות השונות?

כדי להתמודד עם התקלות השונות שגורמות למצבים של דוד לא מחמם ברמלה, עליכם להבין תחילה כי מדובר במערכת אמינה שאמורה להחזיק לפחות עשר שנים ושעם תחזוקה נכונה שלה, ניתן להימנע מהתקלות השונות.

רצוי מאוד להזמין איש דודים וחשמלאי דודים אחת לשנה לבדיקה וניקוי של המערכת. כשיש תחזוקה קבועה על הדוד, בין אם מדובר במערכת משותפת ובין אם מדובר בדוד פרטי, סביר להניח שתוכלו להמשיך ולהנות מהם עוד הרבה שנים קדימה.

לסיכום, גם בדודי שמש, גם בדודי חשמל וגם כאשר מדובר במערכות דודים משותפות צפויות מגוון תקלות. הסוד לשמירה על הדודים שלכם הוא בעזרת תחזוקה נכונה הכוללת בדיקה של הרכיבים השונים והחלפתם בזמן.

אם לאחר הבדיקות והתחזוקה עדיין אין לכם מים חמים ואתם גרים בבניין משותף, קרוב לוודאי שמדובר בתקלה המבנית שאותה תוכלו לפתור באמצעות פקחום.

התקנת פקחום היא פשוטה מאוד והיא תהפוך את מערכת הדודים ליעילה יותר עבורכם. כדי להשתמש בפקחום, על כל דייר לבצע התקנה בדוד הפרטי שלו.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן