דוד לא מחמם בבת ים

האם יצא לכם להזמין איש דודים אליכם הביתה כאשר הדוד שלכם הפסיק לחמם את המים? האם הרגשתם שאתם לא מבינים מה הייתה התקלה ועל מה אתם משלמים בעת הביקור? המאמר הזה יעשה לכם סדר. תוכלו להבין אלו תקלות מאפיינות דודים ומתי דוד לא מחמם בבת ים מעיד על תקלה המחייבת תיקון על ידי איש מקצוע.

 

אבנית – הבעיה הגדולה של דודים

אחת הבעיות הכי גדולות של דודים, זו האבנית. למעשה, המים בישראל מכילים המון מינרלים ובעת חימום המים נוצרים אדים המפרידים בין המים למינרלים ששוקעים על רכיבי הדוד כאבנית.

האבנית השוקעת על רכיבי הדוד גורמת להמון תקלות והורסת צינורות ורכיבים שמתקשים לעבוד. פעמים רבות דוד שאינו מחמם בבת ים נגרם כתוצאה מהצטברות של אבנית.

תחזוקה נכונה כנגד האבנית היא תחזוקה שבה מבצעים ניקוי של כל רכיבי הדוד לפחות אחת לשנה ועל ידי איש דודים מוסמך. מדובר על תחזוקה שוטפת שהינה חשובה מאוד במניעת מצבים של דוד לא מחמם בבת ים.

 

נזילות – עוצרות את תהליך חימום המים

במערכת הדוד יש מערכת משנית מפוארת של צינורות שאחראיים להעביר את המים בתוך המערכת הסגורה של הדוד ואליכם למקלחת.

כאשר יש נזילות בצינורות הדוד, תהליך מעבר המים פוסק ואתם חווים מצבים שבהם הדוד לא מחמם בבת ים.

תקלה זו מאפיינת גם דודי חשמל וגם דודי שמש כי בשתי המערכות האלו יש מעבר מים בעזרת צינורות.

אם מדובר בדוד השמש, לרוב הנזילה תהיה בתוך צינורות הקולט. אתם תוכלו לחשוד בתקלה זו, אם יש יום בהיר בחוץ, שמש חזקה ודוד השמש אינו מחמם.

אם מדובר בחורף ואין לכם מים חמים, זה יכול להיות גם בגלל נזילות, אך ישנן תקלות נוספות שמאפיינות דודי חשמל, בעיקר תקלות ברכיבי הדוד החשמלי.

 

דוד לא מחמם בבית ים – רכיבים תקולים

אם יש לכם דוד חשמל שאינו מחמם בבת ים את המים, כדאי שתתחילו לחשוד במספר רכיבים בדוד הפעלים על אנרגיית החשמל שמגיעה מחברת החשמל.

אלו תקלות שבדרך כלל יותר קשה לזהות. לרוב אתם תראו כי מתג החשמל דולק כרגיל, אך כאשר תיכנסו למקלחת, לא יהיו לכם מים חמים.

אז איך זה קורה? למעשה, מי שאחראי על חימום המים בדודי חשמל הוא גוף החימום. כאשר גוף החימום מתמלא באבנית, הוא מתחיל לעבוד קשה, עד הרגע שהוא נשרף ומפסיק את פעולתו.

זהו מצב שניתן למנוע במידה ומבצעים תחזוקה נכונה ובדיקת רכיבים אחת לשנה על ידי איש מקצוע מהתחום. איש הדודים מגיע אליכם, עולה אל הגג, בודק את מצב הפלאנג' שאמור לשמור על גוף החימום והתרמוסטט ואם הוא רואה שיש בעיה, הוא מחליף את הרכיבים וכך מטפל בבעיה.

 

דוד לא מחמם בבת ים – התקלות של המערכות המשותפות

את המערכת המשותפת לא כולם מכירים, רוב אנשים יודעים כי יש דוד שמש בדירה, אך מאחורי הקלעים עומדת מערכת מסועפת וגדולה הנקראת מערכת דודים משותפת.

איך עובד דוד שמש במערכת משותפת? למעשה, המערכת בנויה מהמון קולטים משותפים שנמצאים על גג הבניין ויחד הם אוספים המון קרני שמש שנועדו לחמם את המים שנמצאים בצינורות המשותפים.

המים שהתחממו עוברים מהצינורות המשותפים לכל הדיירים, אל המכלים הקטנים שנמצאים בכל דירה ודירה. הבעיה מתחילה כאשר בימי החורף אין שמש שמחממת המים ורוב האנשים משתמשים בדוד החשמלי.

בזמן זה, המים שבמערכת המשותפת קרים והם ממשיכים לזרום בתוך המערכת ומגיעים אל הדוד החם שלכם ומקררים אותו.

זוהי למעשה תקלה מבנית של המערכת המשותפת שכיום ניתן לפתור באמצעות רכיב פשוט שנקרא פקחום. הניסיון שלנו, כחברה העוסקת בדודים ובמערכות סולאריות, הביא אותנו לפתח את פטנט זה.

פטנט פקחום מזהה מתי המים במכל חמים ובמצב זה הוא מפעיל שסתום חשמלי שעוצר את המים הקרים בדרכם אל המכל החם. רק כאשר המים החמים יסתיימו במכל, ייפתח שוב השסתום.

אין ספק שמדובר במערכת שללא ספק פותרת את הבעיה וגם חוסכת לכם המון כסף על הדלקת הדוד במשך שעות רבות כדי לקבל מספיק מים חמים.

 

תקלות נוספות שכדאי להכיר בדודים

מעבר לתקלות שכבר הזכרנו, יש עוד תקלות שגורמות לדוד לא לחמם בבת ים, חלקן קשורות לדודי שמש וחלקן לדודי החשמל.

 

קולטים מאובקים

עוד תקלה שלא מוכרת לרבים, אך היא מבין התקלות היותר פשוטות בדודים היא קולטים מאובקים. כאשר הקולטים מאובקים הם למעשה לא קולטים מספיק קרני שמש ולא מבצעים את פעולתם כראוי.

רבים מאיתנו יחושו כי אין להם מים חמים בבת ים, כאשר הבעיה היא למעשה שאין מספיק קרני שמש שיחממו את המים.

תחוקה פשוטה של ניקוי הקולט אחת לשנה בעזרת מטלית, יפתור את הבעיה. אם מדובר במערכת משותפת, יהיה עליכם להזמין איש דודים לניקיון של כל הקולטים שבמערכת. מומלץ בכל מקרה בשלב זה להזמין גם בדיקה של כלל הרכיבים.

 

נזילות בפורק הלחץ

מערכת הדוד מחממת את המים ונוצרים אדים שיוצרים לחץ במערכת. בשל כך, בכל דוד מותקן פורק לחץ שתפקידו להוציא מתוך המערכת לחצים ולאפשר את הפעילות התקינה של הדוד.

פורק הלחץ הוא מעין ברז שיש לו שסתום ולרוב הוא מטפטף מעט. הבעיה מתחילה כאשר יש בו נזילה גדולה מהרגיל. לא כל טפטוף טמון בפורק הלחץ, לעיתים הטפטוף יגיע מאזורים אחרים ואנו נראה אותו באזור של הפורק.

בגלל הקושי לזהות האם הבעיה היא בפורק או לא, תמיד חשוב להביא בעל מקצוע בתחום שיבדוק זאת טוב. לפעמים הבעיה תהיה בכלל בתרמוסטט ולפעמים באטמים של הפורק שהינם שחוקים.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן