איך עובד דוד חשמל?

בבתים יש המון מכשירי חשמל, בניהם גם מכשירים רבים העובדים בטכנולוגיות מסוימות שאין לכם ידע רחב עליהן. רוב הפעמים שנתקל במצבים של חוסר בידע, יהיו כאשר יש תקלות במכשיר או בטכנולוגיה. כך בדיוק קורה גם עם דודי חשמל. אז איך עובד דוד חשמל? על הסוגיה הזו נדבר במאמר הבא.

 

איך עובד דוד חשמל בבתים פרטיים?

איך עובד דוד חשמל בבתים פרטיים? אז למעשה מדובר במערכת סגורה שבה המים שבצינורות מתחממים באמצעות גוף החימום שנמצא בתוך מכל הדוד.

 

שלב ראשון – הדלקת מתג הדוד

אתם מדליקים את מתג הדוד שמחובר אל מערכות החשמל של הדוד, במקרה של דוד החשמל, מדובר על הפלאנג' שבו נמצאים גוף החימום והתרמוסטט. הזרם החשמלי מספק את האנרגיה לעבודתו של גוף החימום והוא נכנס לעבודה.

 

שלב שני – גוף החימום פועל והתרמוסטט מווסת

בשלב השני, גוף החימום שמקבל את הזרם החשמלי מתחיל לחמם את המים שבמכל. ככל שהמים חמים יותר הם מתחילים לעלות למעלה אל הברזים. גוף החימום מחמם את המים עד לנקודה שהתרמוסטט מגדיר לו. לרוב מדובר על טמפרטורות של 50-60 מעלות.

כל דוד חשמל מספק כמות מים לפי גודל המכל. יש מכלים בגודל 80 ליטר, יש כאלו של 120 ויש גם מכלים של 150 ו-200. רוב האנשים מסתפקים בדודים של 120 ליטר בחישוב של 40-50 קוב מים למקלחת לאדם. עבור משפחה עם 4 נפשות, חימום מכל כזה אמור להספיק.

 

תקלות הקשורות לדודי חשמל בבתים פרטיים

בבתים פרטיים יש מספר תקלות שניתן לאתר בתוך מערכת דוד פרטית. תוכלו כעת לקרוא על כמה מהן.

 

קצר חשמלי

לפעמים הסביבה המימית של הדוד מתנגשת משום מה עם הסביבה החשמלית וזה עלול ליצור מצב של קצר. אם אתם מדליקים את הבוילר והדוד אינו מחמם, יכול להיות שמדובר בקצר ויש להזמין חשמלאי דודים.

 

נזילות

צינורות הדוד עשויים לקבל בלאי עם הזמן. הבלאי הסביר עשוי לגרום למצבים של נזילות. מצב של נזילות עשוי להתרחש גם בדוד השמש וגם בדוד החשמל. אם אתם חשים כי או דוד החשמל לא מחמם את המים, הרי שיש לבדוק את הצינורות ולתקנם על ידי איש מקצוע.

 

גוף חימום לא תקין כאשר מדובר בדוד חשמל

גוף החימום מוגן על ידי הפלאנג', אך הוא נמצא בסיבה הכוללת מים. עם הזמן, הוא מתמלא באבנית שמקשה עליו את פעולת החימום. אם אתם חשים מים קרים בדוד החשמל, יכול להיות שגוף החימום פשוט נשרף ויש להחליפו.

 

איך עובד דוד חשמל בבניין משותף?

ניתן לסווג את מערכות דודי השמש והחשמל בבניינים לפי סוג הבניין. אם מדובר בבניין דירות ישן מאוד שיש בו כמות דיירים קטנה מאוד (כ-6-8 משפחות), הרי שאין בעיה להציב על הגג דוד שמש וחשמל פרטי עבור כל דירה בבניין.

הצורך במערכת דודים משותפת עלה, כאשר החלו לבנות בניינים עם המון דירות. במצב הזה, גג הבניין קטן מלהכיל מערכת דודים שלמה על הגג והיה צריך למצוא מערכת שתעבוד באופן משותף.

אז איך עובד דוד חשמל של מערכת משותפת? במערכת המשותפת על גג הבניין מוצבים קולטים רבים שיכולים לקלוט כמות קרני שמש גדולה מאוד לחימום של מים רבים.

צינורות הקולטים מתחברים יחד למערכת צינורת משותפת, גדולה ומסועפת שמתחברת למכלי דוד קטנים אצל כל דייר ודייר במסתור הכביסה. במקום שהמכלים ומערכת הצינורות יהיו על הגג, הם נמצאים בדרך כלל בחדרי המדרגות של הבניינים.

בימי שמש, המערכת מוזנת מהאנרגיה של קרני השמש. בימי החורף ובימים שהייתה מעט שמש, אתם מדליקים את הדוד בבית והמערכת החשמלית מתחילה לפעול.

בתוך הדודים שנמצאים במסתור הכביסה יש רכיב שנקרא מחליף חום. זוהי מעין ספירלה של צינורות שבהם נכנסים מים חמים שמחממים את המים שבתוך המכל. המערכת הזו עובדת בשילוב עם המערכת של דוד השמש. כאשר המים בספירלה חמים יותר, הם אלו שמחממים את המים במכל.

 

תקלות במערכות סולאריות לחימום מים בבניינים משותפים

במערכות סולאריות משותפות בבניינים מששותפים עשויות להיות תקלות רבות. הנה כמה מהן.

 

נזילות בצינורות המשותפים

נזילות יכולות להתרחש בכל מקום במערכת שיש בה צינורות. זה יכול להתרחש בתוך הספירלה עצמה, בצינורות המשותפים שמעבירים מים אל המכל וכדומה. אם יש חשש לנזילה, יש להביא איש מקצוע.

 

בעיה מבנית של המערכת המשותפת

המערכת המשותפת היא רעיון נהדר, אך היא מגיעה עם בעיה מבנית שעד לא מזמן פשוט לא היה לה פתרון.

במערכת המשותפת המים עוברים מהצינורות המשותפים אל המכלים שבדירות. בין שני רכיבים אלו, אין שסתום הפרדה. מים מהצינורות יכולים לעבור אל המכלים, גם כאשר הם לא חמים.

הבעיה העיקרית היא בחורף, כאשר אתם מחממים את המים באמצעות דוד החשמל ואז מים קרים מהצינורות זולגים אל הדוד החם ומקררים אותו.

כך למעשה, דיירים רבים חווים בחורף מצב שבו הם מדליקים את הדוד למשך שעתיים ולפעמים יותר ונהנים ממקלחת של חמש עד עשר דקות במים חמים ואז לאט לאט הם הופכים פושרים.

עד לא מזמן, באמת לא היה פתרון למצב זה. כיום, אנו בחרת לפיד, המצאנו את הפקחום. מערכת חכמה שיודעת לזהות מתי המים במכל חמים ואז היא יוצרת שסתום חשמלי שמונע את זליגת המים הקרים אל המכל החם.

מדובר בפתרון מהפכני שקיים כיום רק אצלנו בחברת לפיד. עד היום, מי שרצה לפתור את הבעיה, היה צריך לפנות למקורות חימום אחרים ויקרים יותר. כיום זה ממש פשוט, העלות מאוד נמוכה לרכישה והמערכת גם משתלמת וחוסכת לכם כסף רב בתצרוכת החשמל.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן