דוד לא מחמם במרכז

מרכז הארץ הוא אזור מאוד חם ולח ובחלקים מסוימים אף קרוב לחוף הים. האזור מאופיין בהמון בניינים משותפים והשימוש בדודי שמש הוא נפוץ מאוד. בבניינים הנמוכים אנו נראה דודי שמש פרטיים לכל דירה ובבניינים גבוהים וגורדי שחקים, מערכות דוד משותפות. בכל שיטות חימום המים באמצעות הדוד, ניתקל במצב של דוד לא מחמם במרכז. חשוב לדעת שיש מה לעשות במקרה זה ועל כך נדבר בכתבה הבאה.

 

דוד לא מחמם במרכז הארץ – בדיקה עצמאית

אבק ואבנית על הקולטנים

אם אתם גרים במרכז הארץ והדוד שלכם לא מחמם, יכול להיות שמדובר בתקלות שאתם יכולים לפתור בעצמכם. אחת התקלות הידועות היא אבק ואבנית על הקולטנים. הקולטנים הם הרכיב שקולט בימי הקיץ ובימים חמים את קרני השמש שיהפכו לאנרגיית חום. כאשר הקרניים לא נכנסות במלואן, הדוד לא יתחמם.

כדי לפתור את תקלת דוד לא מחמם במרכז עקב קולטנים מלוכלכים, יש לבצע ניקוי בעזרת מטלית לחה במים פושרים מהולים במעט חומץ. המים הפושרים ינקו היטב את האבק והחומץ יפרק את האבנית.

בבניינים שבהם יש מעט דירות, כל דייר יוכל לבצע את הניקוי עבור הקולטנים הפרטיים שלו. בבניין משותף עם המון דיירים ומערכת משותפת, הוועד של הבניין יוכל לבצע את הניקוי או לחילופין, איש הדודים שמגיע לבדיקה השנתית.

 

צינורות בלויים ונזילות

עוד תקלה שניתן לזהות בעצמכם היא נזילה וצינורות בלויים. כאשר קיימת נזילה, המים החמים לא יגיעו אליכם למכל ואתם תחוו מצב של דוד לא מחמם במרכז. צינורות בלויים ונזילות זו תקלה שאתם יכולים לזהות לבד, לא צריך איש מקצוע כדי לראות שיוצאים מים מהצינורות, אך תיקון של הצינורות מחייב הזמנת איש מקצוע.

בבניינים נמוכים בהם לכל אחד יש דוד פרטי משלו, הזיהוי הוא פשוט מאוד. בבניינים עם מערכת דודים משותפת, הזיהוי במערכת הצינורות המסועפת, קצת יותר מאתגר ואם לא מצאתם את הנזילה, מומלץ להזמין איש דודים שיבצע את הבדיקה עבורכם. יש לקחת בחשבון שהנזילה יכולה להתרחש באזור שקרוב למכל שלכם או בצינורות היותר עליונים של המערכת.

 

מתי להזמין איש דודים

לפעמים תקלות בדוד עשויות להיות ברכיבים שנמצאים בתוך מכל המים. לפתוח את המכל ולבדוק רכיבים חשמליים זו פרוצדורה מסוכנת עבור אנשים שאינם בעלי מקצוע בתחום. כאשר יש חשד לתקלה כזו וכבר בדקתם את התקלות שדיברנו עליהן קודם, יש להזמין איש דודים.

 

תקלה בגוף החימום

גוף החימום הוא הרכיב שמחמם את המים במכל בעזרת אנרגיית החום שנקלטה בקולטנים או בעזרת אנרגיית החום שחוממה בעזרת הדוד החשמלי. ללא גוף החימום, לא יהיו לכם מים חמים.

גוף החימום הוא רכיב שנמצא בתוך מכל המים ולכן הוא סופח אליו המון אבנית שמצטברת עליו. ככל שיש יותר אבנית על גוף החימום, כך העבודה שלו קשה יותר. עבודה קשה ויומיומית בחימום המים מביאה למצב שגוף החימום נשרף ואתם תחוו מצב של דוד לא מחמם במרכז.

חווים בעיה גם לאחר החלפת גוף החימום בדוד? המשיכו לקרוא את המאמר הזה.

 

תקלה בתרמוסטט

התרמוסטט הוא ווסת שבוחן את הטמפרטורה של המים ודואג שהיא לא תגיע לטמפרטורה גבוהה מידי. גם התרמוסטט נמצא בתוך מכל המים וגם הוא צפוי להצטברות של אבנית.

כאשר התרמוסטט לא עובד, אתם תקבלו מים קרים. גם כאן מדובר בתקלה שמחייבת בדיקה של איש מקצוע והחלפת התרמוסטט במידת הצורך.

 

תקלה בכל הפלאנג'

הפלאנג' הוא מעין כובע שעשוי ממתכת ובו יושבים גוף החימום והתרמוסטט. הפלאנג' אחראי לשמור על הרכיבים ולחבר את הפעילות שלהם יחד. כאשר הפלאנג' צובר אבנית, כל הרכיבים שבתוכו גם צוברים אבנית ויש להחליף אותו ואת כל מה שקיים בתוכו.

 

באיזה מצב מדובר בבעיית חשמל ויש להזמין חשמלאי דודים?

בעיה שמוכרת לרבים היא בעיה של דוד מקצר. זו בעיה שמתרחשת בדוד החשמל בימי החורף ומעידה כי היכן שהוא בתהליך חימום המים יש רכיבים לא מבודדים ומגע בין החשמל למים.

במצב זה יש לבדוק בעזרת חשמלאי דודים מה מקור הבעיה. חשוב לציין כי מדובר בעבודה המיועדת אך ורק לחשמלאי דודים מוסמך שמכיר היטב את המערכת והרכיבים.

 

מה עושים אם לא מדובר על תקלה

אם אתם גרים באזור המרכז, כנראה שאתם גרים בבניין משותף. רוב הבניינים כיום משתמשים במערכת דודים משותפת שבה הצינורות והקולטנים הם משותפים. המערכת המשותפת מאפשרת לכל הבניין להנות מהיתרונות של דוד שמש בקיץ ודוד חשמל בחורף, אך יש בה חיסרון אחד שהופך אותה לפחות יעילה לפעמים.

בין הצינורות המשותפים למכל המים של כל דירה, אין הפרדה ולכן בימי קיץ, כאשר יש מים חמים בצינורות, הם מתחלקים בין כל הדירות ושכנים שהתקלחו קודם, עשויים לסיים את המים החמים לפניכם. כמו כן, בימי החורף, חוסר ההפרדה גורמת לכך שמים קרים מהצינורות זולגים אל המערכת המשותפת ומקררים את המים שחיממתם בעזרת דוד החשמל.

 

דוד לא מחמם במרכז בבתים משותפים – הבעיה המבנית

הפתרון הטוב ביותר כיום הוא שימוש במערכת פקחום שפותחה בדיוק כדי לפתור בעיה זו.  המערכת פותחה על ידי חברת לפיד שהינה חברת דודים ומערכות סולאריות. החברה הכירה את הבעיה ועל כן פיתחה מערכת חכמה שבעזרת חיישני רגש יודעת לזהות מתי המים במכל שלכם חמים ולייצר שסתום חשמלי בעת הצורך.

המערכת פותרת במאה אחוזים את הבעיה, מאפשרת לכם לקבל את מלוא המים החמים שבמכל ועל הדרך גם לחסוך 50 אחוז מחשבון החשמל על חימום מים. כשיש לכם פקחום, אין סיבה להדליק את הדוד למשך זמן רב.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן