מה ההבדל בין דוד חשמל לדוד שמש – 3 הבדלים עיקריים

דוד שמש ודוד חשמל הם שני הדרכים העיקריות לחימום מים בישראל. חלק מהאנשים משתמשים רק בדוד חשמל וחלק בשניהם יחד. רבים לא בטוחים האם מדובר במערכות נפרדות או מערכת אחת הכוללת גם וגם. במאמר זה נסביר שלושה הבדלים עיקריים בין דוד שמש לדוד חשמל ונסביר מה היתרונות של כל דוד ואיך כדאי להשתמש בו בצורה הטובה ביותר.

 

ההבדל בין דוד שמש לדוד חשמל – הבדל #1

ההבדל הראשון בין דוד שמש לדוד חשמל קשור ברכיבים של כל מערכת. מערכות הדוד מחוברות בניהן אל מכל מים אחד, אך כדי לחמם אותו, יש צורך ברכיבים אחרים שפועלים באופן שונה.

 

רכיבים הקשורים לדוד החשמלי

גוף חימום

גוף החימום הינו רכיב שמטרתו לחמם את המים שבתוך המכל. גוף החימום הוא רכיב חשמלי שמופעל על ידי זרם החשמל כשאתם לוחצים על המתג.

כשגוף החימום פועל, הוא מפעיל ספירלה שמחממת את המים שבתוך המכל. ללא גוף חימום תקין, לא יהיה ניתן לחמם את המים באמצעות החשמל.

 

פלאנג'

פלאנג' הוא רכיב בצורת משולש שבתוכו נמצאים גוף החימום והתרמוסטט. התפקיד שלו הוא לשמור עליהם מכניסה של מים ואבנית.

כאשר הפלאנג' שבור או לא תקין מאיזו שהיא סיבה, חייבים להחליף אותו יחד עם התרמוסטט וגוף החימום.

בדיוק מהסיבות האלו, התפקיד שלו מאוד חשוב, על אף שאין לו תפקיד קונקרטי בחימום המים.

 

תרמוסטט

התרמוסטט הוא ווסת טמפרטורה בעל תפקיד מאוד חשוב. רכיב זה יודע לעצור את גוף החימום מלחמם טמפרטורות רתיחה שלא ניתן להתקלח בהם.

רכיב זה למעשה שומר עליכם מפני כוויות בזמן הרחצה. אם התרמוסטט לא פועל טוב, גוף החימום לא יחמם את המים. אם אתם חשים מצב של דוד חשמל לא מחמם, יכול להיות שפה הבעיה.

 

רכיבים הקשורים לדודי שמש

בדודי שמש הרכיבים קצת שונים. במקום שיהיה חימום של המים על ידי אנרגיית החשמל, החימום מגיע מהשמש ועליכם לאגור אנרגיה כזו. אלו שני הרכיבים ששותפים בתהליך:

 

קולטים

הקולטים הם הרכיב שקולט את קרני השמש והופך אותם מאנרגיית אור לאנרגיית חום. הקולטים נראים בצורה מלבנית גדולה בעלי משטח בגוון שחור והם מוצבים על הגג.

בבתים פרטיים על הגג יהיה קולט אחד. בבניינים משותפים יהיו על הגג קולטים רבים שיעבדו במגביל. המטרה היא לקלוט כמה שיותר אחוזים מקרני השמש.

תקלות בקולטים או הפרעה לכניסת קרני השמש, תפגע שיכולת להשתמש באנרגיה זו ואתם תחוו מצב של דוד שמש לא מחמם.

 

צינורות מים

גם צינורות מים הם חלק מתהליך חימום המים. צינורות המים מתחממים על ידי האנרגיה שהגיעה מהקולטים.

התהליך שלהם מתבצע באופן תקין, כאשר הם מחוברים היטב ואין בהם נזילות. כשיש מצבים של נזילות, תהליך חימום המים נקטע ואתם תחוו מצב של דוד לא מחמם.

 

ההבדלים בין דוד שמש וחשמל – הבדל #2

עוד הבדל מאוד עיקרי בין שתי המערכות הוא העלות. בדודים חשמליים יש עלות התקנה, עלות תחזוקה ועלות שימוש.

ההתקנה היא תשלום חד פעמים לאיש הדודים, התחזוקה כוללת בדיקה אחת לשנה והחלפת רכיבים תקולים או בעלי בלאי והעלות על השימוש היא בעצם העלות שמשלמים לחברת חשמל.

יש כיום מספר דרכים לחסוך בתצרוכת החשמל על חימום מים. בבניינים משותפים, אחת הדרכים היא באמצעות התקנת הפקחום המאפשר ליצור שסתום בתוך המערכת המשותפת ולקבל את מלוא המים החמים שחיממתם במכל באמצעות הדוד החשמלי. אם גם אתם מעוניינים בפקחום, צרו איתנו קשר.

בדודי שמש יש עלות התקנה ויש עלות תחזוקה, אך אין עלות שימוש. קרני השמש הינן טבעיות. שיטה זו היא השיטה החסכונית ביותר ובישראל הכי משתלמת בגלל כמות ימי השמש הגדולה.

 

דוד שמש מול חשמלי – הבדל #3

ההבדל האחרון בין דוד שמש לדוד חשמל הוא כמובן בתקלות שלהם. כמו שהרכיבים שונים, כך התקלות שונות. יכול להיות שהן נגרמות על ידי אותו גורם, אך הפגיעה היא ברכיבים אחרים.

כך לדוגמא, אחד הגורמים הכי שכיחים לתקלות בדודי שמש ודודי חשמל היא האבנית. האבנית מגיעה לשלל הרכיבים.

כשיש אבנית על הקולטים, לא נכנסות מספיק קרניים אל שטח הפנים של הקולטים ולכן אין מספיק אנרגיה לחימום.

כשיש אבנית על גוף החימום, הוא עובד קשה מאוד עד הרגע שהוא נשרף, מפסיק לעבוד ולא מחמם את המים.

כשיש אבנית בצינורות, מעבר המים קטן ואיכות החימום קטנה.

כשיש אבנית בפלאנג', נכנסת אבנית גם לתרמוסטט וגם לגוף החימום והדוד יפסיק לעבוד.

אם אתם רוצים לדעת היכן התקלה נמצאת, עליכם להכיר היטב איך עובד דוד חשמל ואיך נראית ההשפעה של כל תקלה.

יש תקלות שיגרמו למצבים של חוסר חימום באופן מלא ויש תקלות שיתבצע חימום, אך הוא יגיע למצב של מים פושרים ולא חמים מספיק.

הדבר הכי חשוב כשיש תקלות, הוא להתקשר לאיש דודים או איש מערכות סולאריות לטפל בתקלה. איש מקצועי ומוסמך ידע בדיוק היכן נמצאת התקלה, ידע איך לזהות אותה ומה משפיע על מה והוא יוכל להביא פתרון מדויק.

בסופו של דבר, מדובר במערכות דיי פשוטות ולא מסובכות. כמו כן, תחזוקה נכונה מידי שנה חשובה מאוד ומאפשרת לשמור על המערכת שנים קדימה.

מדובר במערכות מאוד אמינות שניתן להחזיק איתם מעל לעשור והן ללא ספק מחזירות את ההשקעה בהן, במיוחד אם אתם מנצלים ברוב ימות השנה  את אנרגיית השמש לחימום המים.

אל תתפתו להצעות עבור מערכות חימום מים על גז או חשמל ישיר. הצעות אלו לא בהכרח יותר חסכוניות וגם בהן יש תקלות.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן