מה ההבדל בין מערכת סולארית לדוד שמש?

דודי שמש כבר עשרות שנים נחשבים להמצאה הטובה ביותר בתחום חימום המים לבתים ללא עלות. במדינות חמות כמו ישראל הם מנצלים היטב את רוב ימי השמש במהלך השנה ומאוד יעילים. עם השנים דודי השמש התקדמו וכיום יש גם מערכות סולאריות, רק שרבים מאיתנו לא יודעים מה הבדל בין מערכת סולארית לדוד שמש. במאמר הבא נסביר את ההבדלים בין השניים.

 

מה ההבדל העיקרי בין מערכת סולארית לדוד שמש

לדוד שמש ומערכת סולארית יש תפקיד דומה, שלא נאמר זהה. שתיהן דואגות לאספקת מים חמים בבית, רק שההבדל המהותי בין השתיים, שדוד השמש נועד לספק מים חמים עבור דירה אחת ואילו המערכת הסולארית, נועדה לחמם מים עבור מספר דירות יחד.

המעבר מדוד שמש פרטי לדירה למערכת סולארית החל כאשר הגיע הצורך בחימום מים עבור בניינים שיש בהם יותר מארבע – חמש קומות. כיום כשיש לנו מגדלים עם מעל 100 דיירים, לא ניתן להציב לכל אחד דוד על הגג וקולט פרטי ולכן משתמשים במערכת משותפת שנקראת מערכת סולארית.

 

כמה מים אפשר לחמם מהשמש בכל מערכת?

בדוד שמש לבית פרטי או דירה אחת בבניין דירות קטן, ניתן לחמם מים בנפח הדוד. כיום ניתן לרכוש דודים בנפח של 80 ליטר, 120 ליטר, 150 ליטר ו-200 ליטר.

לעומת זאת, במערכת סולארית אנו מדברים על צינורות משותפים שמעבירים מים חמים לכל דיירי הבניין בו זמנית בעת המקלחת. המים שהתחממו מהשמש מגיעים לצינורות ומשם למכלי דוד קטנים שיש בכל דירה. אספקת המים החמים במקרה זה היא גדולה מאוד.

 

כמה שמש קולטים בכל מערכת?

במערכת דוד שמש לדירה אחת או בית אחד, יש קולט יחיד שאמור לחמם את המים בנמצאים במכל היחיד. אם הקולט תקול, לא תקבלו מים חמים כלל ותזדקקו לתיקון דוד שמש לא מחמם.

לעומת זאת, במערכת סולארית, על גג הבניין יש חוות קולטים שתפקידה לחמם כמות מים אדירה עבור כל דיירי הבניין.

אם קולט אחד לא עובד מכל סיבה שהיא, שאר הקולטים ימשיכו את עבודתם. אז נכון, אולי תקבלו קצת פחות מים חמים מהרגיל, אבל לא יקרה לכם מצב שבכלל לא יהיו מים חמים. זהו הבדל קריטי בין מערכת סולארית לדוד שמש.

 

מערכת חימום מים פתוחה לעומת מערכת חימום סגורה

מה ההבדל בין מערכת סולארית לדוד שמש בכל הקשור למבנה המערכת? אז חשוב להבין כי המערכת הסולארית הינה מערכת סגורה שבה המים שבמכלים מתחממים על ידי שיטה שנקראת "החלפת חום".

ב"החלפת חום" ישנה מערכת צינורות שמתחממת ובאמצעות החום שלה היא מחממת את המים עבור המקלחת.

לעומת זאת, בדוד שמש, המערכת היא פתוחה והמים שמתחממים במיכל הם המים שבהם משתמשים למקלחת.

 

מסלול אספקת המים בשתי המערכות

אף אחד לא מעוניין במצב של דוד לא מחמם וכדי להימנע מכך, יש להבין איך המערכות האלו עובדות ומה מסלול אספקת המים.

במערכת הסולארית ישנה משאבת סחרור שהתפקיד שלה לדאוג לזרימה תקינה של המים אל הצינורות ועד לחימום של המכלים.

בדוד שמש, המים שמגיעים אל המכל הם מים שעוברים ישירות מצינורות הקולט ישירות אל המכל ואל הצנרת של המים החמים.

 

תקלות מערכת: מה ההבדלים בין השתיים

רוצים לדעת מה ההבדל בין מערכת סולארית לדוד שמש בהיבט של תקלות? אז חשוב לציין שמערכת סולארית נחשבת לעמידה יותר כי המבנה שלה צובר פחות אבנית שגומרת להמון תקלות.

לעומת זאת, בדודי שמש, האבנית מצטברת כל הזמן כמעט בכל הרכיבים ומחייבת תחזוקה הרבה אינטנסיבית.

אין זה אומר שבמערכת סולארית אין תקלות, הן בהחלט קיימות, אך באופן מעט שונה. כמו כן, כיום עבור המערכות הסולאריות יש מערכות תחזוקה וניקוי שדואגות למנוע מצבים של אבק ואבנית.

כך לדוגמא, במערכת סולארית קיימת תקלה מבנית שלא קיימת בדודי שמש יחידים. התקלה הזו מתרחשת כאשר המים בצינורות קרים ואין מה שיחסום אותם מלהגיע למכל החם שחיממתם באמצעות הדוד החשמלי.

כיום כבר יש לזה פתרון באמצעות מערכת חכמה בשם פקחום, אך מי שעדיין לא נחשף אליה, עשוי לחוות מקלחות קרות על אף חימום המים באמצעות דוד החשמל.

 

איזו מערכת חסכונית יותר?

מערכת סולארית נחשבת לחסכונית יותר כי היא למעשה מספקת מים חמים ליותר דיירים. המערכת הסולארית נחשבת כיום לפתרון ירוק ויש גם בתים שמנצלים מערכות אלו ליצירת חשמל ולא רק מים חמים.

לעומת זאת, דוד השמש הוא הרבה יותר פשוט ועדיין פועל על פי השיטה הישנה המוכרת. נכון, הרכיבים שלו השתכללו עם השנים, אך השיטה היא אותה שיטה.

 

עלויות תיקון ואחריות

בשתי המערכות יש לבצע תחזוקה ותיקונים על ידי איש מקצוע, כאשר בדודי שמש, מדובר באיש דודים או במקרה של בעיות חשמל, חשמלאי דודים.

במערכת סולארית מדובר על איש מערכות סולאריות שמבין היטב איך המערכת עובדת. ההבדל בין השניים הוא קריטי.

כמו כן, בדוד שמש מי שאחראי ליצור קשר עם איש הדודים ולשלם על התיקון הוא בעל הדירה או הבית. במקרה של מערכת סולארית, מדובר על כל דיירי הבניין.

לסיכום, יש הבדלים ניכרים בין מערכת סולארית לדוד שמש. לשתיהן המטרה היא אותה המטרה, אך היא מתבצעת קצת שונה. אם אתם מעוניינים בהתקנה או תחזוקה של מערכות סולאריות ודודי שמש, צרו עמנו קשר ונשמח לסייע. אנו מומחים בשני התחומים.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן