מה זה מערכת סולארית לחימום מים בבניין משותף?

מה זה מערכת סולארית לחימום מים בבניין משותף? מערכות חימום מים סולאריות הן פתרונות ברי קיימא חסכוניים הרותמים את האנרגיה הסולארית כדי לספק מים חמים למבני מגורים ומסחר. בבניינים משותפים, כגון מתחמי דירות או בתים משותפים, מערכות אלו מציעות גישה מרוכזת לחימום מים, ומשרתות מספר יחידות ביעילות.

מאמר זה יחקור את הרעיון של מערכות חימום מים סולאריות בבניינים משותפים, כולל ייעודן, מרכיביהן, אמינות, תחזוקה, כדאיות כלכלית ותקלות נפוצות.

 

מה זה מערכת סולארית לחימום מים בבניין משותף: איך עובדת המערכת

מערכת חימום מים סולארית בבניין משותף מנצלת את אנרגיית השמש לחימום מים עבור מספר דירות בתוך המבנה. לא מדובר רק בבניינים קטנים, אלא בבניינים שיש בהם עשרות דירות.

מטרת מערכת זו היא לספק מקור מתחדש ובר קיימא של מים חמים תוך הפחתת עלויות האנרגיה וההשפעה הסביבתית. על ידי רתימת האנרגיה הסולארית, מערכות אלו תורמות ליעילות אנרגטית ומקדמות פרקטיקות ידידותיות לסביבה במרחבי מגורים משותפים.

 

רכיבי המערכת הסולארית לחימום מים

פאנלים סולאריים

פאנלים סולאריים, באמצעותם קולטים את אור השמש ואותו כאנרגיה שהופכת לחום ומחממת את המים עבור הדוד.

 

מערכת צנרת משותפת

רשת צינורות שמעבירה מים מחוממים מהקולטים הסולאריים למכלי מים בודדים או ליחידות אגירה הנמצאות בכל דירה.

 

מכלי מים בכל דירה

כל דירה מצוידת במיכל מים או יחידת אגירה לאחסון וחלוקת מים חמים שמגיעים מהצינורות המשותפים והפאנלים הסולאריים.

 

חיבור לדוד החשמלי

במקרים מסוימים, כמו חורף למשל, מערכות חימום מים סולאריות משתלבות נהדר עם דודי חשמל והן מספקות מים חמים בתקופות של קרינת שמש נמוכה או ביקוש מוגבר.

 

מערכת פקחום

מערכת שלא קיימת באופן אוטומטי במערכות סולאריות לחימום מים בבניין משותף. מדובר על מערכת שכל דייר יכול להתקין באופן פרטי. בעזרת הפקחום, ישנו זיהוי של מים חמים בתוך המכל הפרטי בעזרת חיישן שיוצר שסתום חשמלי.

 

אמינות המערכת הסולארית

כשהן מתוחזקות כראוי, מערכות חימום מים סולאריות בבניינים משותפים הינן אמינות ביותר ויכולות להחזיק מעמד שנים רבות, אפילו עד עשור או יותר.

תחזוקה שוטפת, לרבות ניקוי אבנית, החלפת רכיבים בלויים ובדיקה שנתית של כל רכיבי המערכת, חיוניים על מנת להבטיח ביצועים אופטימליים ואריכות ימים.

 

תחזוקה נכונה של מערכות סולאריות

תחזוקה נכונה של מערכות חימום מים סולאריות כוללת:

  • ניקוי: ניקוי קבוע להסרת אבנית ופסולת מפאנלים סולאריים, צינורות ומכלי מים.
  • בלאי: החלפת בלאי סביר של רכיבים כגון שסתומים, אטמים ומחברים.
  • תחזוקה שנתית: בדיקה שנתית של כל רכיבי המערכת, לרבות פאנלים סולאריים, צינורות, משאבות ובקרים, כדי להבטיח פונקציונליות ויעילות נאותות.

כשמבצעים תחזוקה כזו אחת לשנה, ניתן לשמור על המערכת לאורך זמן ולהימנע מתקלות של דוד לא מחמם.

 

מערכת סולארית בבניין משותף: חיסכון לדיירים

מערכות חימום מים סולאריות הן חסכוניות ביותר, במיוחד באזורים עם אור שמש בשפע כמו אצלנו בישראל.

על ידי ניצול אנרגיה סולארית, מערכות אלו מפחיתות משמעותית את ההסתמכות על מקורות אנרגיה קונבנציונליים וכתוצאה מכך חשבונות חשמל נמוכים יותר ויש חיסכון בעלויות לטווח ארוך עבור בעלי הבניינים והדיירים.

ומה עושים בחורף? בשלושת חודשי החורף, כאשר אין שמש לחימום המים, משתמשים במערכת החשמלית שמחוברת למכלי הדוד בכל דירה. כל דייר יכול להדליק את הדוד החשמלי שלו באופן פרטי ללא קשר לשאר דיירי הבניין.

 

תקלות נפוצות במערכת הסולארית לחימום מים בבניין משותף

בעוד שמערכות חימום מים סולאריות בבניינים משותפים אמינות בדרך כלל, הן עלולות להיתקל בתקלות או בעיות לאורך זמן.

בין התקלות הנפוצות:

  • תקלות משאבה: משאבות לא תקינות עלולות לשבש את זרימת המים במערכת, ולהוביל להפחתת היעילות והביצועים. ניתן להזמין טכנאי דודים להחלפת המשאבה במידת הצורך.
  • נזילות: נזילות בצינורות, שסתומים או חיבורים עלולות לגרום לאובדן מים ולפגיעה בתשתית הבניין. כמו  כן, הן יגרמו למצב של דוד שמש לא מחמם ואתם תתקלחו במים קרים (וזה קורה לפעמים גם בימי שמש).
  • תקלות בחיישנים: חיישנים פגומים עלולים להוביל לקריאות טמפרטורה לא מדויקות ולפעולה לא יעילה של המערכת.
  • אבנית: הצטברות אבנית ומינרלים בצנרת ובמכלי המים יכולה להפחית את יעילות המערכת וביצועיה. כמו כן, אבנית על גוף החימום תגרום לו לעבוד קשה יותר ולאורך זמן להישרף ולהפסיק לעבוד.

תחזוקת הדוד באופן קבוע על ידי טכנאי דודים מוסמך וחשמלאי דודים מוסמך, יכולה למנוע תקלות רבות ולאפשר שימוש במערכת לאורך זמן.

 

האם המערכת יותר יעילה ממערכות אחרות?

מערכת חימום סולארית בבניין משותף היא מערכת שמוכרת כבר שנים. מבחינת עלויות, היא נחשבת בישראל למערכת היעילה ביותר, מהסיבה שיש לנו בארץ לפחות תשעה חודשי שמש שמאפשרים להשתמש בחום השמש כמשאב טבעי ללא עלות.

המערכת פחות תתאים במדינות שבהן יש חורף ברוב ימות השנה. מכיוון שבישראל המצב הוא לא כזה, חבל לשלם על מערכות אחרות שלא מעניקות מים חמים ללא עלות.

 

מערכת חימום מים סולארי בבניין – היא פתרון יעיל וחסכוני

לסיכום, מערכות חימום מים סולאריות בבניין משותף הן פתרון יעיל, בר קיימא וחסכוני לאספקת מים חמים למספר רב של דירות. על ידי הבנת המטרה, הרכיבים, האמינות, דרישות התחזוקה, ההיתכנות הכלכלית והתקלות הנפוצות של מערכת זו, בעלי בניינים ודיירים יכולים לקבל החלטות מושכלות לגבי יישום פתרונות אנרגיה סולארית במרחבי המגורים המשותפים שלהם.

עם תחזוקה וטיפול נאותים, מערכות חימום מים סולאריות יכולות לספק מים חמים אמינים לשנים רבות, לתרום ליעילות אנרגטית ולקיימות סביבתית. אז צרו עמנו קשר והטכנאים המקצועיים שלנו ישמחו להגיע אליכם.

 

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן