דוד חשמל או דוד שמש

בכל בית או דירה בישראל יש דוד שמש, דוד חשמל או שניהם. נשאלת השאלה, האם יש צורך לבחור דוד חשמל או דוד שמש? במאמר הבא נדגיש את היתרונות והחסרונות של השניים ונסביר מתי יש להשתמש במערכת אחת ומתי להשתמש בשנייה. לאחר הקריאה וודאי תגלו ששתי המערכות יחד משלימות זו את זו ויעילות כאשר הן ביחד.

 

דוד שמש או דוד חשמל: הסבר על כל מערכת

דוד השמש ודוד החשמל הן שתי מערכות לחימום מים בבתים. כל מערכת עומדת בפני עצמה, אך הן מחוברות לאותו מכל מים ולאותן הצינורות.

על אף החיבור המשותף, כל אחת מהן פועלת באופן שונה מהאחרת ועל כך נסביר באופן מפורט כעת.

 

איך עובד דוד שמש?

דוד שמש מתחיל את פעולתו באמצעות קולטים שתפקידם לאגור את קרני השמש (אנרגיית האור), להמיר אותם לאנרגיית חום שתחמם את המים בצינורות ולאחר מכן במכל המים. דוד השמש עובד על אנרגיה טבעית.

 

איך עובד דוד חשמל?

דוד החשמל מתחיל את פעולתו כאשר מתג החשמל מופעל, מזרים כוח חשמלי למערכת שמדליקה חיישנים המפעילים את גוף החימום שמחובר למכל המים והוא זה שגורם למים שבצינורות להתחמם ולחמם את המים שבתוך המכל ומיועדים למקלחת. דוד החשמל פועל על אנרגיית חשמל שמייצרת חברת החשמל.

 

היתרונות של שתי המערכות

גם לדוד השמש וגם לדוד החשמל יש יתרונות ולכן כאשר קיימת בחירה בין השתיים ויש צורך לבחור דוד חשמל או דוד שמש, כדאי לדעת מה אתם מקבלים מכל מערכת.

במקרה של דוד שמש, היתרון הכי גדול הוא כמובן השימוש באנרגיה טבעית שלא עולה לכם כסף. בישראל שטופת השמש יש יותר חודשים חמים מאשר קרים ולכן מדובר במערכת מאוד יעילה.

עם זאת, כדאי לדעת כי בימי חורף ובחודשי הסתיו, השמש לא מספיק חזקה כדי לחמם את המים. במקרה הזה, היתרון יהיה לטובת מערכת הדוד החשמלי שתאפשר לכם לקבל מים חמים גם כשקר בחוץ.

 

החסרונות של שתי המערכות

החיסרון של מערכת דוד השמש הוא בעיקר בחורף וכאשר הקולטים שבמערכת אינם נקיים. במצב כזה אתם תחוו דוד שמש שאינו מחמם ולמעשה לא תנצלו בכלל את היתרונות של המערכת.

גם לדוד החשמל יש חסרונות, כאשר החיסרון הגדול ביותר הוא כמובן העלות. עלויות חשמל הן יקרות ובחודשי החורף אנו נרגיש זאת באופן ברור כי צריך יותר להשתמש בדוד החשמלי ולפעמים ליותר זמן כי הצינורות קפואים.

 

למה כדאי לשלב בין שתי המערכות?

אפשר לומר כי מקסום של שתי המערכות יחד והדרך להנות מהיתרונות שלהן ולגשר על החסרונות, היא באמצעות שילוב בניהן.

אין כיום כמעט בתים ודירות שיש בהן רק אחת מהמערכות. לרוב מתקינים את שתיהן יחד וזה לא מצריך מכם עלויות מיוחדות.

איש הדודים שמגיע להתקנה של דוד שמש, יניח קולטים על הגג, יחבר אליהם את הצינורות אל המיכל. כל מה שנותר לעשות הוא לחבר למיכל גם גוף חימום ותרמוסטט ולחבר חוטי חשמל למערכת החשמל של הבית.

בדרך הזו, אתם יכולים ברוב השנה לנצל את האפשרות להשתמש באנרגיה הטבעית של השמש ולהשתמש בדוד החשמלי רק כארבעה חודשים בשנה וכך לחסוך עלויות רבות.

חשוב לציין כי שתי המערכות אמנם מחוברות זו לזו, אך לכל אחת מהן יש תקלות אחרות שאותן נמנה בפסקה הבאה.

 

מהן התקלות בכל אחת מהמערכות

כמו שאמרנו, דוד שמש או דוד חשמל זו בחירה שלא ממקסמת את האפשרויות שלכם. חיבור בין השניים תמיד יהיה יותר יעיל, גם אם יש לכל אחת מהן תחזוקה שונה ותקלות שונות. על מנת שתבינו אילו תקלות יכולות להיות, ריכזנו מספר תקלות שכיחות בכל אחת מהן.

 

תקלות בדודי שמש

תקלות בקולטים

הקולטים הם הרכיב שבאמצעותו נקלטות קרני השמש. בלי קליטת הקרניים לא ניתן לאגור את האנרגיה הזו ולהפוך אותה לאנרגיית חום.

על מנת שהקולטים יעבדו באופן יעיל, עליהם להיות נקיים כל הזמן. תקלות רבות בדוד שמש הגורמות למצבים של דוד לא מחמם, נובעות מהסיבה הזו.

הדרך לפתור זאת היא תחזוקת ניקיון הקולטים אחת לחצי שנה – שנה. אם מדובר בבית פרטי, יהיה לכם קל לעלות אל הגג ולבצע זאת בעצמכם. אם מדובר בבניין עם מערכת קולטים גדולה, תזדקקו לאיש דודים שיבצע זאת עבורכם.

 

תקלות בצינורות

עוד תקלות שיכולות להתרחש הן תקלות בצינורות. לרוב מדובר על נזילות שנובעות מבלאי או מחיבור שאינו תקין.

אם אתם חשים שאין מים חמים בכניסתכם למקלחת ביום קיץ שטוף שמש והקולטים שלכם נקיים, תמיד מומלץ לבחון האם יש בצינורות הדוד נזילה.

תיקון הנזילה תחזיר את פעילות הדוד ותאפשר לכם לקבל מים חמים עבור המקלחת. חשוב לציין, תיקון נזילות מתבצע על ידי איש דודים בלבד, שמכיר היטב את המערכת.

 

תקלות בדודי חשמל

גם בדודי חשמל עשויות להיות תקלות. רובן נובעות מהצטברות של אבנית על צינורות הדוד או גוף החימום.

כאשר מצטברת אבנית על גוף החימום, הוא יעבוד קשה יותר, עד הרגע שהוא פשוט יישרף. זהו מצב שבו אתם תחוו דוד חשמל שאינו מחמם.

כדי לתקן את התקלה הזו, יהיה עליכם להזמין איש דודים שידע לפרק את גוף החימום השרוף באופן בטוח ויחליף אותו.

בעניין זה חשוב לדעת שגוף החימום נמצא תחת קונוס שחור שנקרא פלאנג' ובתוכו יושב גם התרמוסטט.

בעת החלפה של גוף החימום, יוחלף גם התרמוסטט. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שאם גוף החימום נשרף מאבנית, בסבירות גבוהה שגם התרמוסטט מלא באבנית ויש להחליפו.

גוף חימום פועל יחד עם התרמוסטט והם עושים עבודה משלימה והכרחית יחד.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן