דוד גז או דוד חשמל

כיום בתחום חימום המים אנו רואים כי מעבר לדוד השמש שמשתמש באנרגיה טבעית, בחורף, אם אנו רוצים לחמם מים, עלינו להתקין אחת מהמערכות המוצעות: דוד חשמל או דוד גז. שתי מערכות אלו מגיעות עם יתרונות וחסרונות ובמאמר הבא אנו נסביר במה כדאי לכם לבחור, דוד גז או חשמל? לבחירה בין השתיים יש משמעות כספית וגם משמעות על התחזוקה שכל מערכת זקוקה לה.

 

דוד גז או דוד חשמל: איך הם עובדים?

אחד הדברים שהכי חשוב לדעת לפני שבוחרים דוד גז או חשמל, הוא איך הם עובדים? לצורת העבודה שלהם יש השפעה על התחזוקה של מערכות אלו ועל העלות שלהם.

 

איך עובד דוד חשמל?

איך עובד דוד חשמל? למעשה הדוד החשמלי עובד באמצעות רכיב שנקרא "גוף חימום". זהו רכיב חשמלי שמופעל על ידי חיישן שמחובר למערכת החשמל הביתית.

בעת לחיצה על לחצן הדוד שבבית, החיישן מפעיל את גוף החימום והוא מתחיל לחמם את המים שנמצאים בתוך ספירלת החימום. הספירלה הרותחת היא זו שמחממת את המים במיכל הדוד, שמגיעים בסופו של דבר אליכם למקלחת.

אל גוף החימום מצורף רכיב נוסף שנקרא תרמוסטט. רכיב זה אחראי לעצור את הפעולה של גוף החימום כאשר הטמפרטורות של המים גבוהות מידי. המטרה היא למנוע מצב של מים רותחים שאי אפשר להתקלח איתם והם עלולים לייצר כוויות.

כדי לקבל מים חמים שהתחממו על ידי הדוד החשמלי, יהיה עליכם להמתין כחצי שעה לפחות. כיום יש מספר דרכים המאפשרים לתכנן את חימום המים, כך שזמן ההמתנה יהיה יעיל יותר.

 

איך עובד דוד גז?

איך עובד דוד גז? דוד גז שונה מהדוד החשמלי. את חימום המים מבצע דוד הגז באמצעות הפעלת אנרגיית גז שמחממת את הצינורות של המים.

בניגוד לדוד החשמל שמחמם את המים שבתוך המיכל, דוד הגז מחמם את המים שנמצאים בצינורות מהרגע שפתחתם את הצינור.

פעולה זו מאפשרת לאדם שמתקלח לקבל מים חמים באופן מיידי ללא המתנה כלל. אפשר לומר שזהו היתרון הגדול ביותר שיש לדוד הגז. ליתרון זה מודעים כיום אנשים רבים, אך האם הם מודעים לחסרונות המערכת? לא בהכרח.

 

איך דוד הגז ודוד החשמל עובדים עם דוד השמש?

כדי לדעת איך שתי מערכות אלו עובדות יחד עם דוד השמש, עליכם לדעת קודם כל איך עובד דוד שמש?

למעשה, דוד השמש הוא הדרך הטובה ביותר כיום לנצל היטב את המשאב הטבעי של הטבע ולחסוך בעלויות לחימום מים.

דוד השמש מצריך עבודה עם קולטים איכותיים שיקלטו את אנרגיית השמש ויהפכו אותה לאנרגיית חימום שתחמם את צינורות המים.

בישראל שטופת השמש מדובר במערכת מאוד יעילה שחוסכת לנו ברוב ימי השנה את השימוש בחשמל או גז שעליהם יש תשלום. מהסיבה הזו, השאיפה שלנו תמיד תהיה האפשרות לחבר את דוד השמש עם מערכת חימום המים בחורף.

 

האם שתי המערכות מתחברות לדוד השמש?

מערכת הדוד החשמלי נבנתה באופן מיוחד ובהתאמה לדודי השמש. המערכת פועלת על אותו מיכל מים ומאפשרת להפעיל את הדוד החשמלי רק כשצריך.

מערכת דוד השמש פועלת באופן אוטומטי כשיש קרני שמש ואם יש מים כתוצאה מכך, אנו נרגיש זאת כבר בפתיחת הברז.

במידה ולא, נפעיל את הדוד החשמלי ונאפשר לגוף החימום לעשות את פעולת החימום. כיום ברוב הבתים שתי המערכות האלו יעבדו יחד.

לעומת זאת, מערכת הגז פועלת באופן אוטומטי ויש להפסיק את פעולתה אם רוצים שימוש בדוד השמש.

כל עוד המערכת עובדת, היא ממשיכה לחמם את הצינורות בעת פתיחת הברזים ואתם תשלמו על כל זמן כזה.

 

תחזוקת המערכות: מה יותר יעיל?

עוד היבט שחשוב להסתכל עליו לפני בחירה באחת מהמערכות הוא התחזוקה שלהן. מערכת דוד חשמלי מחייבת תחזוקה אחת לשנה, על מנת לשמור עליה תקינה.

ברגע שמבצעים תחזוקה שנתית, ניתן להישאר עם מערכת מאוד יעילה למשך עשר שנים לפחות. התחזוקה בדרך כלל כוללת ניקיון של הקולטים, בדיקת נזילות, בדיקת חיבורים ובדיקת גוף החימום והתרמוסטט.

את התחזוקה מבצעים על ידי איש דודים מוסמך ואפשר להזמין אותו מאחת החברות העובדות בתחום.

במערכת גז התחזוקה היא קצת שונה ומתבצעת על ידי חברת הגז שהתקינה לכם את המערכת. במקרה הזה אין לכם אפשרות לבחור בחברה אחרת ואתם מחויבים לחברה שהתקינה לכם.

אפשר לומר שזהו אחד החסרונות הגדולים של המערכת הזו, כי אם השירות של החברה לא טוב, אין לכם אפשרות לעזוב אותה.

מעבר לכך, עלות ההתקנה מאוד גבוהה, כך שהחלטה על הפסקת שימוש ומעבר למערכת אחרת יכולים ליצור הפסדים כלכליים.

 

אז שורה תחתונה, גז או חשמל?

כשמחליטים על בחירת מערכת מסוימת, חייבים לקחת בחשבון את סך היתרונות וסך החסרונות והמשקל של כל אחד מהם.

במקרה של דוד גז, החתונה הקתולית עם חברת הגז היא חיסרון גדול מאוד שיש לקחת בחשבון. בזמן ההתקנה קשה לוודא איך יהיה השירות שיינתן בהמשך על ידי החברה.

במקרה של דוד חשמל, יש צורך בתחזוקה שנתית כדי שהמערכת תישאר תקינה לטווח ארוך, אך אם עושים זאת, מקבלים מערכת אמינה למשך שנים.

מה יעלה לכם יותר? נראה שבטווח הארוך דוד חשמל עדיף על דוד גז ומאפשר לכם לקבל מערכת נוחה ואמינה.

נכון שבדוד גז תקבלו את המים החמים באופן ישיר, אך ללא ספק כדאי להמתין 30-40 דקות לחימום המים ולקבל מערכת אמינה לאורך זמן.

לפני בחירה, עשו את השיקולים שלכם ובחרו במערכת שיותר מתאימה לצרכים שלכם. חשבו על העלויות, על התחזוקה ועל השירות שתקבלו. אלו שלושת הפרמטרים החשובים.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן