תחזוקת דוד חשמל נכונה בבית

רוב הבתים בישראל מחזיקים דוד חשמל ואפשר לומר שכיום מדובר על אחת ההמצאות הכי אמינות שמחזיקה שנים ומאפשרת לכולנו לקבל מים חמים בארץ שמשית מאוד כמו ישראל. דוד החשמל שנמצא בבתים או בבניינים, עשוי להיות תקין למשך עשר שנים ואפילו יותר, וזאת בתנאי כמובן, שאתם מבצעים תחזוקה נכונה ועקבית. אז מהי בעצם תחזוקת דוד חשמל נכונה? המשיכו לקרוא וקבלו מדריך מצוין בנושא.

 

למה הדוד זקוק לתחזוקה?

תחזוקת דוד חשמל היא דבר מחייב, במיוחד כאשר דוד החשמל לא מחמם את המים כמו שצריך. תפקידו של הדוד הוא לחמם מים. המים בישראל, מכילים המון מינרלים שבתהליך החימום למעשה הופכים לאבנית. האבנית שוקעת על דפנות הדוד וחלקים מגוונים בתוך הדוד ומחוץ לדוד ולא מאפשרת להם לבצע את תפקידם כראוי.

במצב של חוסר בתחזוקה, במקרה הטוב, לא יהיו לכם מים חמים כי החלקים לא יבצעו את העבודה כמו שצריך ובמקרה הרע, גוף החימום עשוי להישרף, דבר שהוא מסוכן מאוד וגם יגרום לכם לקניית דוד חדש והוצאה מיותרת.

מעבר לאבנית, קיימים גם חלקים שעשויים להיות תקולים או שבורים עקב בלאי סביר או הצטברות של חלודה ובעזרת תחזוקה קבועה, אנחנו יכולים להחליף רק אותם מבלי להחליף את כל הדוד.

 

מהם חלקי הדוד הרגישים לאבנית?

אבנית בגוף החימום

גוף החימום נמצא בתוך הדוד ולכן הוא למעשה הרכיב שצובר הכי הרבה אבנית. גוף החימום הוא למעשה הרכיב שדואג להפוך את האנרגיה החשמלית לאנרגיית חום.

כאשר רכיב זה מלא באבנית, היא חוסמת אותו מלבצע את עבודת החימום. התוצאה היא חימום חלקי עד הרגע שהוא נשרף ומפסיק לחמם את המים. ניקוי של גוף החימום הוא דבר מחייב אחת לשנה וכדאי להיעזר במקרה זה באיש דודים מוסמך.

 

אבנית בתוך הקולטנים ועליהם

הקולטנים הם למעשה הרכיב שקולט את קרני השמש שיהפכו בהמשך לאנרגיה לחימום מים. הקולטנים צוברים מעט אבנית יחסית, אך זה לא אומר שאין לנקות אותם. מעט אבנית יחד עם מעט אבק יגרמו למיסוך של הקולטנים מקליטת קרני שמש ואתם תחוו מקלחות עם מים פושרים.

את האבנית והאבק על הקולטנים ניתן לנגב בקלות בעזרת מטלית, כל עוד אתם מבצעים זאת באופן קבוע אחת לשנה ולא מחכים להצטברות של אבנית מרובה וקשה להסרה.

 

אבנית בצינורות המים

צינורות המים ובעיקר הצינורות שמובילים מים חמים, עשויים לצבור אבנית בכל סשן חימום של מים. מי שראה בעבר את צינורות הדוד, יודע כי לא מדובר בצינורות עבים, אלא בצינורות דקים. הצטברות של אבנית על דפנות הצינור מצרה את כמות המים שנכנסים למערכת וגם עשויה לגרום לצינורות לסדקים וקרעים.

 

אבנית בפלאנג'

הפלאנג' הוא למעשה המתקן שנמצא בתחתית הדוד ובתוכו יושב התרמוסטט וגוף החימום. מדובר על מכסה בצורת קונוס נמוך המוברג לתחתית. על הפלאנג' עשויה להצטבר אבנית והוא גם עשוי להישבר או לקבל חלודה.

מידי שנה חשוב לבדוק את הפלאנג' ולנקות אותו מאבנית בעזרת איש מקצוע. חשוב להבין שכאשר הפלאנג' נהרס, יש להחליף אותו וגם את הרכיבים שיושבים בתוכו וזו כבר הוצאה גדולה. לשמור עליו יהיה הרבה יותר קל.

 

תחזוקת דוד חשמל נכונה ומדויקת

כעת הגיע הרגע שבו אנו נסביר לכם באופן ברור איך לבצע תחזוקת דוד חשמל נכונה ומדויקת.

 

ניקוי אבנית

ניקוי אבנית בכל חלקי הדוד. אם אתם גרים בבית פרטי, עלו לגג עם מטלית, מים פושרים וחומץ. נקו בזהירות את האבנית אחת לשנה.

בצורה כזו האבנית לא מצטברת, לא נהיית קשה מידי וניתנת להסרה יחסית בקלות. בחלקים המסוכנים, יש להזמין איש דודים לניקוי מקצועי.

 

בדיקת הפלאנג' ותקינות רכיבי הדוד

אחת לשנה, הזמינו בדיקה של איש דודים עבור הפלאנג' ועבור חלקי הדוד השונים. בבדיקה זו בקשו להחליף צינורות בלויים שעומדים להיקרע, מכסה פלאנג' עם סדקים, שברים או חלודה וכדומה.

 

בצעו בדיקת נזילות

בכל שנה עשו בדיקת נזילות שגרתית.

 

בדיקת חשמל

הדוד מכיל הרבה חוטי חשמל. חשוב לבדוק את התקינות שלהם על מנת למנוע קצרים מיותרים.

 

בדיקת יציבות

רוב הדודים נמצאים בגגות הבתים, המרפסות או מסתור הכביסה. יש לבדוק שהמעמד שלהם יציב ותקין.

 

לסיכום

תחזוקת דוד חשמל היא חשובה מאוד ואם מבצעים אותה נכון ואחת לשנה, היא עשויה לחסוך לכם כסף רב וגם להביא לחימום מים מהיר יותר ותקין.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן