תיקון מערכת סולארית בבית משותף, מי משלם?

בתים משותפים נחשבים כיום לצורת הבניה הפופולארית ביותר. כחלק מהמגורים בבניינים אלו, דיירי הבניין חולקים יחד אזורים משותפים וגם שירותים מסוימים בהם משתמשים כלל דיירי הבניין.

אחת המערכות המשותפות היא המערכת הסולארית לחימום מים. נהוג שתשלום על תקלה במערכת משלמים כל דיירי הבניין, אך ישנם מצבים שזה לא כך. במאמר הבא נסביר מתי התשלום הינו קולקטיבי ומתי אישי וכמה זה הולך לעלות לכם בפועל.

 

תיקון מערכת סולארית בבית משותף, מי משלם?

אז מי משלם כשיש תקלה במערכת הסולארית? לא רבים יודעים את התשובה לכך ולכן החלטנו לעשות קצת סדר ולהסביר איך המערכות האלו פועלות בפועל ומתי מדובר בתשלום של כל דיירי הבניין ומתי לא.

 

חלקי המערכת הסולארית המשותפים

המערכת הסולארית הינה מערכת הכוללת קולטי שמש על הגג שתפקידם לחמם את המים שבצינורות וכך לחמם את מיכל המים עבור המקלחת.

בחלקים אלו כל דיירי הבניין משתמשים יחד ולכן, אם קיימת תקלה בקולטים או בצינורות, הרי שהתשלום חייב להיות על ידי כל דיירי הבניין.

תשלום זה הוא חלק מתשלומי הועד של הבניין על תחזוקה, זאת בדומה לתשלום על שירותים כמו מעלית או ניקיון הבניין.

יש בניינים שייקחו תשלום אקסטרא כשמתרחשת תקלה ויש ועדי בניינים שיחליטו לגלם בתוך כספי הועד גם את התשלום על תקלות שעשויות להתרחש.

 

חלקי המערכת הסולארית שאינם משותפים

המערכת הסולארית פועלת רק בימי הקיץ והימים החמים. כשהקיץ נגמר והסתיו מביא עמו מזג אוויר קריר, יש צורך בחימום מים באמצעות חשמל. חימום מים באמצעות חשמל מתרחש בישראל כשלושה עד ארבעה חודשים בשנה בלבד. כל שאר הזמן, יש מספיק שמש המאפשרת לקבל מים חמים למקלחת.

מערכת החשמל לחימום מים בבתים משותפים מחוברת למערכת הסולארית וכאשר הקולטים לא מספקים מספיק אנרגיית חום, ניתן ללחוץ על הדוד הביתי ולחמם את המים במכל של הדירה. שתי המערכות מחוברות לאותו מכל מים וניתן להשתמש בשתיהן בעת הצורך.

מערכת החשמל, בניגוד למערכת הסולארית, הינה מערכת נפרדת עבור כל דייר ודייר ולכן, במקרה של תקלה, התשלום יהיה על ידי הדייר בלבד ולא במשותף עם כל הדיירים והוא גם יזמין איש מקצוע לבד.

 

כמה יעלה לדיירי הבניין לתקן את המערכת סולארית ?

אז כמו בכל מערכת שיש בה תקלות, גם במערכת הסולארית יש תקלות שעלות התיקון משתנה לפי התקלה הקיימת.

יש תקלות פשוטות מאוד שבהן יש מצב של דוד לא מחמם כמו אבק שהצטבר על הקולטים ואז הזמנת איש מערכות סולאריות לניקוי תעלה יחסית נמוך בשל מורכבות נמוכה בתקלה זו.

לעומת זאת, אם מדובר על קולטים שבורים שיש להחליפם, העלות עשויה להיות גבוהה יותר כי עלות הקולטים החדשים היא גבוהה יותר.

אותו דבר עשוי להתרחש כאשר מדובר על בעיות אבנית בתוך צינורות המערכת. ניקוי אבנית יכול להיות ניקוי קל ופשוט או לחילופין, אם זו אבן שהצטברה זמן רב, יכול להיות שיהיה צורך להחליף צינורות ואז העלות הופכת לגבוהה יותר.

בכל מקרה, כאשר התקלה היא במערכת המשותפת, העלות לכל דייר תהיה קטנה יותר, כי יש כאן השתתפות של כל הדיירים יחד.

העלויות נעות בין 350 שקלים ועד 10,000 שקלים, נכון לכתיבת שורות אלו וזה גם תלוי בסוג התקלה וכמה חלקי חילוף יש להחליף. אם מדובר בצינור אחד או קולט אחד, הרי שמדובר בעלות יחסית סבירה, אך אם צריך להחליף כמות גדולה של קולטים, דבר שמתרחש אחת ל-10-15 שנים, העלות גבוהה יותר.

 

כמה יעלה לדיירי הבניין לטפל בתקלת חשמל בדוד הפרטי החשמלי שלהם?

מערכת החשמל פועלת במקביל למערכת הסולארית, אך במקרה שיש בה תקלה, הטיפול אינו קשור דוד חשמל לא מחמם מתרחש בדרך כלל כשיש תקלות בגוף החימום, בתרמוסטט או בצינורות הדוד.

מרבית התקלות מתרחשות עקב אבנית שהצטברה וגמרה להרס של רכיבים אלו אשר יצריכו החלפה שלהם.

עלות ביקור חשמלאי דודים נעה בין 300 – 350 שקלים, נכון לזמן כתיבת המאמר, מה שעשוי להשתנות לפי מדד המחירים. לעלות זו מתווספת עלות הרכיב והחלפתו.

כמובן שטיפול בדוד החשמלי תמיד תהיה יקרה יותר עבור הדייר הבודד שאינו מתחלק בתיקון התקלה עם שאר דיירי הבניין.

 

האם כמות ותדירות התקלות במערכת סולארית היא גדולה?

אז נתחיל בזה שכמות התקלות במערכת סולארית לא אמורה להיות גדולה. מדובר במערכת אמינה מאוד שמתפקדת היטב כבר שנים ועם התאוצה הטכנולוגית, היא רק משתבחת באיכותה.

דיירי בניין שמבצעים אחת לשנה טיפול ובדיקה למערכת, יכולים להיות בראש שקט, כי הסיכוי שלהם לתקלות הופך להיות נמוך בהרבה. עלות טיפול ובדיקה אחת לשנה, נכון לכתיבת שורות אלו, נעה בין 1000-1500 שקלים.

טיפול ובדיקה לצורך מניעת תקלות ושמירה על המערכת, הינם חשובים והכרחיים והם מונעים התעסקות רבה ועלויות נוספות במהלך השנה.

 

האם יש מערכות עם פחות תקלות?

אין כיום מערכת שאפשר לומר שאין לה תקלות בכלל. אנשים רבים, ימליצו על מעבר למערכת גז, אך במקרה זה, המצב יותר מסובך, לא רק שלמערכת יש תקלות המופיעות על הצג כמספר ואין לכם דרך לפענח אותן ללא טכנאי, אלא שאתם מוגבלים וחייבים לתקן את התקלות בחברה שהתקינה את המערכת.

כשיש לכם תקלת דוד גז לא מחמם, אין לכם אפשרות לבצע משא ומתן למחיר ואתם נתונים למחירים שייקבעו על ידי החברה.

לסיכום, כיום מערכת סולארית לחימום מים היא המערכת האמינה ביותר עבור בתים ובדגש על בניינים משותפים. יחס התקלות למערכת הוא נמוך, במיוחד אם מבצעים אחת לשנה טיפול ובדיקה מונעים.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן