החלפת משאבה למערכת סולארית

מערכות חימום מים סולאריות הן דרך ידידותית לסביבה וחסכונית לרתום את אנרגיית השמש למים חמימים בבתים ובעסקים. עם זאת, כמו כל מערכת מכנית, מערכות אלו יכולות להיתקל בבעיות לאורך זמן. בעיה נפוצה אחת שעלולים להיתקל בה היא הצורך בהחלפת משאבה למערכת סולארית שאינה תקינה.

במאמר זה נעמיק בסיבות לכשל במשאבה במערכות חימום מים סולארי, השלבים לתיקון, טווחי מחירים פוטנציאליים להחלפה, ההשלכות של הזנחת נושא זה וההשפעה הכוללת על יעילות המערכת.

 

גורמים לכשל במשאבה

משאבות הן מרכיבים חיוניים במערכות חימום מים סולאריות, האחראיות על זרימת נוזל העברת החום בין קולטי השמש למיכל האגירה. מספר גורמים יכולים לתרום לכשל במשאבה:

בלאי – לאורך זמן, משאבות עלולות לעבור בלאי עקב פעולה מתמשכת, מה שעלול להוביל לפגיעה בביצועיהן ולפגיעה בכלל מערכת חימום המים. מצבים של דוד שמש שאינו מחמם עשויים להיגרם מהסיבה הזו.

קורוזיה – קורוזיה, הנגרמת לרוב על ידי אינטראקציה בין מים ורכיבי מתכת, עלולה לגרום לנזק למשאבה. זה נפוץ יותר במערכות עם מים לא מטופלים או קשים.

בעיות חשמל – בעיות חשמל, כגון קצרים, נחשולי מתח או כשל במנוע, עלולות לשבש את פעולת המשאבה.

התחממות יתר – אם המערכת הסולארית אינה מתוכננת או מתוחזקת כראוי, משאבות עלולות להתחמם יתר על המידה, מה שעלול לגרום לשריפת המנוע.

סתימות – סתימות בתוך צינורות המערכת או המשאבה עצמה עלולות לחסום את זרימת הנוזל, להפעיל לחץ מיותר על המשאבה שעלול לגרום לה נזק.

 

כיצד לתקן משאבה לא תקינה

תיקון או החלפה של משאבה למערכת סולארית, מצריכה גישה הכוללת מספר שלבים חשובים והכרחיים שלא ניתן לדלג עליהם.

להלן השלבים לטיפול בבעיה זו:

בדיקה מתחילים באבחון הבעיה. יש לבדוק את המשאבה ואת הרכיבים שמסביב לאיתור בעיות גלויות, כגון חיבורים רופפים, דליפות או סימני קורוזיה.

בידוד יש לנתק את אספקת החשמל למשאבה כדי להבטיח בטיחות במהלך תהליך התיקון. זהו שלב חשוב והכרחי שאין לוותר עליו וזאת למען בטיחותכם ובכל מקרה, יש לבצע זאת בעזרת איש מקצוע.

פירוק בהתאם לאופי הבעיה, יש לפרק את המשאבה כדי לגשת לרכיבים הדורשים תיקון או החלפה. הדבר עשוי לכלול הסרת בית המשאבה או ניתוק חיבורי החשמל.

החלפת רכיבים יש להחליף כל רכיב בלוי או פגום בתוך המשאבה, שיכול לכלול את המנוע, המסבים או האטמים.

הרכבה מחדש יש להרכיב מחדש את המשאבה בזהירות, תוך הקפדה על כך שכל הרכיבים מונחים היטב במקומם.

בדיקה לאחר חיבור מחדש של ספק הכוח, יש לבדוק את המשאבה כדי לוודא שהיא פועלת כהלכה, ולעקוב אחר הביצועים שלה כדי להבטיח שהבעיה נפתרה בהצלחה.

 

טווחי מחירים להחלפת משאבה למערכת סולארית: כמה זה עולה?

עלות החלפת משאבה במערכת חימום מים סולארית עשויה להשתנות משמעותית, בהתאם לגורמים שונים:

סוג המשאבה

הסוג והקיבולת של המשאבה משפיעים מאוד על העלות. משאבות מיוחדות או בעלות קיבולת גבוהה נוטות להיות יקרות יותר.

מותג ואיכות

מותגים מבוססים ומשאבות באיכות גבוהה עשויים להגיע במחירים גבוהים יותר. עם זאת, כאשר רוכשים מותג איכותי, ניתן להיות בטוחים באיכות המשאבה.

עלויות עבודה

אם תיעזרו בשירותיו של טכנאי מקצועי לצורך החלפת משאבה למערכת סולארית, עלויות העבודה יהוו הוצאה נוספת. חשוב לומר כי עבודתו של הטכנאי הינה הכרחית ולכן יש לקחת את העלות הזו כעלות חובה.

רכיבים נוספים

אם בעת החלפת משאבה במערכת סולארית יש צורך בהחלפה גם של רכיבים אחרים, כגון צינורות, שסתומים או חלקים חשמליים, העלות כמובן תהיה גבוהה יותר.

מורכבות המערכת

המורכבות והגודל של מערכת חימום המים הסולארית יכולים להשפיע על טווח המחירים כי אז יש צורך במשאבה גדולה יותר.

 

השלכות של הזנחת החלפת משאבה

אם יש בעיה במשאבה שלכם ואתם מזניחים אותה ולא מבצעים החלפת משאבה במערכת סולארית, הרי שיכולות להיות למצב זה השלכות שליליות שכדאי להכיר:

יעילות מערכת מופחתת

משאבה כושלת פוגעת במחזור התקין של נוזל העברת החום, ומפחיתה את היעילות הכוללת של המערכת ואת ייצור האנרגיה.

עלויות אנרגיה מוגברות

כאשר המערכת מתקשה לפעול עם משאבה פגומה, היא עשויה לדרוש יותר אנרגיה כדי להשיג את טמפרטורת המים הרצויה, וכתוצאה מכך התשלום על אנרגיה יהיה גבוה יותר.

נזקים פוטנציאליים נוספים

הזנחת הנושא עלולה להוביל לנזקים נוספים לא רק למשאבה אלא גם לרכיבים אחרים של מערכת חימום המים הסולארית, ולהגדיל את עלויות התיקון.

אספקת מים חמים לא עקבית

משאבה לא תקינה עלולה לגרום לתנודות טמפרטורה בתוך המערכת, ולהוביל לאספקת מים חמים לא עקבית.

השפעה על הסביבה

מערכות חימום מים סולאריות נבחרות בשל היתרונות הסביבתיים שלהן. הזנחת תחזוקה והחלפה יכולה להפחית יתרונות אלה עקב ירידה ביעילות וצריכת אנרגיה מוגברת.

 

השפעה כוללת על יעילות המערכת

היעילות של מערכת חימום מים סולארית קשורה קשר הדוק לביצועים של מרכיביה, כולל חלקי המשאבה. משאבה מתפקדת היטב מבטיחה סירקולציה והעברת חום אופטימלית, ומקסום את תפוקת האנרגיה.

כאשר משאבה נכשלת או פועלת בצורה לא יעילה, היא משפיעה ישירות על היעילות הכוללת של מערכת חימום המים הסולארית. לפעמים תקלה של דוד לא מחמם טמונה  במצב של המשאבה.

 

לסיכום

לסיכום, אם יש לכם כשל במשאבה ואתם זקוקים לתיקון או החלפת משאבה במערכת סולארית, חשוב מאוד שלא תחכו ותזמינו איש מערכות סולאריות לביצוע ההחלפה. למשאבה יש תפקיד חשוב בהפעלת המערכת באופן תקין וקבלת מים חמים. אם אתם לא בטוחים איזה בעל מקצוע להזמין, צרו קשר עם המומחים שלנו.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן