סגירת ברז בדוד שמש וחשמל

בכל דוד שמש וחשמל ישנה מערכת עניפה של צינורות, חלקם עם ברזים. צינורות כגון אלה המזינים את הדוד עצמו או אחרים המעבירים מים בין הקולט לדוד או מהדוד אל הבית.

בניגוד לברזים בבית, ביום יום פחות מתעסקים עם סגירת ברז בדוד שמש וחשמל.

נסביר מהי המשמעות של הברזים שבדוד, האם ומתי יהיה נכון לסגור אותם והאם באמת זה יכול להיות פתרון למצבים שבהם אין מים חמים בחורף.

 

יעליות סגירת ברז בדוד שמש או חשמל בחורף

בארץ יש שני סוגים שונים של מערכות סולאריות לחימום המים ויש לכך השפעה גם על הברזים.

ישנו מיתוס שסגירת ברז בדוד שמש בחורף עוזרת לפתור בעיה של חוסר במים חמים, אבל האם זה נכון? נתייחס לשני המקרים ונבין את ההבדלים.

בדוד שמש וחשמל רגיל, המותקן על הגג בבניינים ישנים ולא גבוהים, כל דוד שייך ומחובר אך ורק לדירה אחת. בבניינים גבוהים ומרובי דיירים, מערכת חימום המים הסולארית היא משותפת. כלומר, הקולטים מחממים את המים של כל הדיירים ביחד.

בחורף, כאשר הקולטים לא מחממים בצורה מספקת את המים, בדירות השונות מדליקים את הדוד החשמלי (הבויילר).

אבל מכיוון שזו מערכת משותפת, מים קרים שמגיעים מהשכנים נכנסים למערכת הביתית של הדוד ומקררים את המים.

לכן, אנשים עשויים לחשוב כי סגירת ברז בדוד שמש בחורף תנתק אותם מהמערכת המשותפת. כלומר, לכאורה המים של השכנים לא יקררו את המים החמים.

מומחים מזהירים מפני פעולה שכזאת מכיוון שהיא עלולה לגרום לתקלות. תקלות למשל במשאבה, בצנרת, בברזים עצמם. מלבד זאת, זה לא מעשי לסגור ולפתוח את הברז שוב ושוב, לפני או אחרי מקלחות, על מנת למנוע בלאי ותקלות במערכת המים.

למקרה וישנה תקלה במערכת המשותפת, בדקו אם יש צורך בתיקון המערכת.

 

איך פותרים בעיה של חוסר מים חמים בחורף

ראינו שסגירת ברז דוד שמש בחורף איננה יכולה לפתור את בעיית חוסר המים החמים, אולם קיים פתרון יעיל. אפשר להתקין מערכת חכמה על גבי דוד שמש בתוך הבית.

זהו התקן שנקרא פקחום והוא בעצם יודע מתי לחבר ומתי לנתק את הדוד שלכם מהמערכת המרכזית. בקיץ, אין שום בעיה משום שלא מפעילים בדרך כלל את הדוד החשמלי.

לעומת זאת, בחורף או אם זקוקים למקלחות מרובות גם בקיץ, הפקחום דואג שהחימום מהדוד החשמלי לא ילך לאיבוד. ברגע שמפעלים את הבוילר ההתקן מזהה את טמפרטורת המים.

כאשר המים חמים יותר מאשר המים במערכת המשותפת, ההתקן סוגר את כניסת המים מבחוץ. כך מונעים את התקררות המים ומייעלים את חימום המים (וגם חוסכים בצריכת החשמל).

 

מתי יהיה נחוץ לסגור את ברז הדוד שמש והחשמל

בדודי שמש וחשמל אתם עשויים להיתקל בעוד כמה ברזים. לכן שאלת סגירת הברז בדוד השמש והחשמל עשויה להתעורר גם ללא קשר לחוסר במים חמים.

ברז מסוג אחר נקרא ברז ערבול לדוד. זהו ברז שמותקן על פי התקן החדש ביותר ואסור לגעת בו אלא אם הוא מתקלקל.

הברז הזה שבקצה הדוד מבפנים מערבל את המים החמים, כך שלמקלחת הם יגיעו בטמפרטורה נמוכה יותר. כך הטמפרטורה מספיק חמה עבור מקלחת נעימה אך לא מגיעה לרמת גרימת הכוויה.

זהו אמצעי בטיחות חשוב, במיוחד לבית שמתגוררים בו ילדים קטנים או אנשים בגיל השלישי. ברז מסוג אחר שמותקן בכניסה של דודי שמש וחשמל, נקרא ברז הזנה. באופן שוטף, אין לגעת בברז הזה.

אם ישנה תקלה בדוד, סוגרים את הברז הזה לצורך ביצוע התיקון. כך אפשר להשתמש בבית במים, שפשוט לא יגיעו לדוד עד לגמר התיקון כל עוד הברז סגור.

חשוב רק לחדד, שאין קשר בין הברזים הללו לבין ברז עם שסתום פורק לחץ. שסתום פורק הלחץ נועד לאפשר שחרור של לחץ, קיטור ולעיתים טיפות בודדות (שמצביעות על אבנית), אם מצטבר בתוך הדוד לחץ עודף.

כך מונעים פיצוץ בדוד במקרים שבהם המים מגיעים מהקולטים כשהם לוהטים ובמקביל אין שימוש במים החמים (למשל אם הדוד מאוד גדול או שבני הבית נמצאים בחופשה).

את השסתום הזה לא צריך להפעיל באופן יזום, הוא פועל בצורה אוטומטית ואם אבנית פוגעת בו והוא נסתם, יש להזמין טכנאי כדי שיחליף.

מה היה לנו כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן